Full version: Plantera fruktträd
Mia i trädgården
Jag har blivit ett plommonträd rikare och skall plantera det på förhöjd bädd.

Nu är frågan var man köper eller får tag i mineraljord (eftersom Cilla har lärt mig flirting.gif att inte ha organiskt / köpes påsjord närmast rötterna, utan mineraljord där och det gottiga näringsrika uppe på ytan. )

Några tips? Hur gör ni / du Cilla när du skall plantera ett träd?
Mia i trädgården
Jag puffar upp min fråga nu när jag ser att du Cilla är tillbaka, kul att se dig här igen!

Jag kompletterar m en fråga till.

Det blir ett lite större jobb att planera plommonträdet eftersom jag måste dränera området m.m. Frågan är om jag skall planera trädet på annat ställe i väntan på att det rätta stället är klart. Eller om det kan stå kvar i sin lilla "påse" runt rotklumpen.

Vad rekommenderar ni?
Åsa, mälardalen zon 2
Om det kommer ta tid med dräneringen säger jag plantera trädet på annat ställe och flytta i höst då löven trillat. Unga träd måste ha mycket vatten och en klump i påse torkar rätt snabbt + man kan ju få rotsnurr.

Den bästa jorden till att plantera fruktträd hittar man ofta i sin egen trädgård, så ta jord från nån del i trädgården som verkar ha bra jord, har du grönsaksland brukar det finnas bra jord där. Blanda ev det översta lagret med kompost el kogödsel.

(är sällan bra byta ut den naturliga jorden mot köpejord när det gäller buskar och träd)
Mia i trädgården
Tack för ditt svar. Vi planterade trädet igår på en tillfällig plats. Ser riktigt bra ut. Då har vi gott om tid för all grävning och trix m överskottsvatten i trädgården ända fram till hösten. sweatingbullets.gif

Tack
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon