Full version: uppeldad rabatt!
Pia L
Man ska inte lämna maken ensam i trädgården, han skulle kratta och elda lite löv, men kom på att hans far brukade elda på gräsmattorna för att dom skulle må bättre.
Sagt o gjort, han eldade på och i förbifarten tyckte han att min rabatt såg lite trist ut (jag hade inte tagit bort i höstas) så han tyckte att det kommer den säkert att må bra av. Nu är det som så att det finns inte ett liv i rabatten :-( Det är bara det förbaskade ogräset Lupin och några ynka taklökar som har klarat sig, men alla fina höga irisar är nerbrunna, samma med ormbunkar, blåsvingel och såpnejlikan (som jag äntligen lyckats med att överleva)
Vet någon hur mycket växterna klarar och gjorde han rätt som eldade i rabatten? Finns det hopp att dom kan komma igen?
Azur
Det var gammalt dött växtmaterial alltså? I så fall överlevde säkert växterna.
HelénE
Vet inte var du bor och hur långt växtligheten kommit. Hade den inte kommit upp alls så bör växterna klarat sig, men hade ex. irisarna börjat sticka upp sina blad så kanske det är kört med dem för i sommar. Rötter och så bör ju dock ha klarat sig, brukar bara vara det ovan jord som brinner så det kommer säkert upp sen igen.

Vet inte om detta med att elda, minns pappa gjorde det på landet också, men ja inte i rabatterna utan gammalt höggräs. Tror mest det var ett enkelt sätt att bli av med det.

Helén
Huggorm
Jag tror det är en myt eller missförstånd att det är bra att elda. När allt fjolårsgräs försvinner gör det nya gräset att det ser mycket grönare och friskare ut. Jorden förlorar ju allt den skulle fått när fjolårsgräset förmultnade.
Azur
CITAT (Huggorm @ 12-05-2012, 11:47) *
Jag tror det är en myt eller missförstånd att det är bra att elda. När allt fjolårsgräs försvinner gör det nya gräset att det ser mycket grönare och friskare ut. Jorden förlorar ju allt den skulle fått när fjolårsgräset förmultnade.

Nja, näringsämnena försvinner inte, de frisläpps allihop på en gång + att pH höjs, det är den effekten som ger sån skjuts på gräset efteråt. Men huvudanledningen till att man eldar är att få bort den kvävande "filt" av oförmultnat material, mest gräs, som bildas där gräs inte slås. Man kan slå och kratta istället, men elda är enklare på större eller ojämna ytor. Eldning missgynnar också ris och sly, om man har problem med sånt.

Fast en rabatt finns det nog ingen anledning att bränna egentligen.
Peztis
Huruvida det är bra eller inte vet jag inte men jag kan bara konstatera att jag hade blivit helt och totalt fullständigt GAAAALEN om jag kommit hem och mannen haft majbrasa i rabatten!

Sedan är det ju så att som den katastroffia jag är (min pappa kallar mig för det) så skrattade jag ju samtidigt när jag läste din trådstart - sorry!

Hoppas verkligen att rabatten klarar sig och att mannen så småningom får flytta tillbaka från soffan.
Pia L
Tack för svaren, jag får väl uppdatera senare om det börjar leva i rabatten, men glad är jag INTE över makens tilltag.
Tilltagen är inte slut än heller, han har fått för sig att en lyktstolpe ska placeras bland mina pioner, vilket innebär att förflytta en massa stenar som bildar en päronformad ö och gräva ett halvmeter djupt dike mitt i, vi får se hur pionerna klarar den pärsen att få sina stackars rötter massakerade av spaden:-(
Kan han inte komma på ett skitbra sätt att bli av med all mossa i gräsmattan istället för att förstöra rabatterna......dessa karlar
Peztis
Ah... han är alltså kvar i soffan! biggrin.gif
HelénE
Och eftersom pionerna behöver vara ifred nu för att växa till sig och ge blom så lär han nog bli kvar i soffan länge om han inte kan vänta med lyktstolpeprojektet tills pionerna blommat biggrin.gif

Tur man inte har sådan karl. Sen han stolt första året meddelade att han hade rensat bort lite tistlar...och det var blå bolltistlar han gett sig på duh.gif så rör han inget utan att fråga....men just nu så har han fått för sig att ge sig på mossan i gräsmattan. Inte för jag störs ett dugg av den, jag gillar faktiskt mossmattor, men när det gäller gräsmattan så får han hållas om det roar honom...

(Har bara som vanligt lite sjå att få honom att inte klippa gräset NU, det är fullt med blommande vårstjärna, scilla och nunneört och måste vänta minst en vecka till....hoppas nästan på regn nästa helg så det får stå 2 veckor till).

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon