Full version: Rosmarin-hjälp?
bangbang
Jag har en rosmarinplanta i ett soligt fönster i vår lägenhet.
Nu har den börjat torka längst ner på stjälkarna, och den verkar torka mer och mer.

Jag har vattnat den regelbundet, tror ni jag har vattnat den för mycket?

Ska den stå i solljus eller borde jag flytta bort den?
Hur kan jag få den fin igen?

Tips mottages tacksamt, då jag är väldigt ny på odling!
Azur
Jag vet inte exakt vad du menar med att den torkar längst ned, men rosmarin är inte en ört utan en liten buske, den får med tiden stam och grenar med ganska tjock bark. Kan det vara det du ser?

Annars är det nog riktigt att rosmarin inte tycker om stå för blött; det är nog lätt hänt att rötterna ruttnar då.
Rosmarin tycker om sol.
Alexander-VG-zon3
Har du möjlighet till att sätta den ute eller i växthus ?
bangbang
Nej, det är inte stammar med bark jag ser, utan den har börjat torka nedifrån och uppåt. Kanske ska jag prova att inte vattna så mycket som jag gjort då?

Och ja, vi har en liten vädringsbalkong jag kanske borde sätta ut den på?

Är det bra att ge rosmarin näring? Och i så fall, vad för näring kan man använda? Vanlig blomnäring?
Tack snälla båda för hjälpen smile.gif
PMK
Jag hade helt klart haft kvar den i soligt läge, det skall den gilla. Visserligen kan det bli väldigt varm vid ett soligt fönster men.. tycker ändå den borde palla det.
Men dem gillar ju inte att stå blött, så vattna mindre om du känner på dig att det kan vara felet. Lucker, ganska mager och torr jord. Så vattna inte för mycket, och ge inte så hemskt mycket näring heller, skulle jag tippa.

Hur stor är plantan, hur länge har du haft den och hur stor är krukan?
Alexander-VG-zon3
Ja det kan nog vara som skrivs att den fått för mycket vatten, dom trivs bra ute i ett soligt och varmt läge. Ute får man dock hålla koll när solen steker. Sedan till senhösten kan du ta in den och placera den i ett ljust fönster med extraljus så kan man lyckas övervintra den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon