KRT
Precis som rubriken säger - kan man spaljera detta träd? Enl uppgift ska den växa som äppelträd och DE går ju att spaljera... Någon som framgångsrikt har odlat detta träd?

Vi har nämligen en tegelmur i söderläge som jag tror skulle skulle kunna ge bra förutsättningar för även känsliga växer - om de kan växa mot muren så klart smile.gif
Alexander-VG-zon3
Skulle tror det går bra att spaljera, min har ganska veka grenar. Däremot tror jag det blir svårt med frukt i sverige tar väldigt långtid på sig för att mogna.
KRT
CITAT (flaxss @ 12-05-2012, 11:11) *
Skulle tror det går bra att spaljera, min har ganska veka grenar. Däremot tror jag det blir svårt med frukt i sverige tar väldigt långtid på sig för att mogna.

Varför är jag inte förvånad att du har en sharon smile.gif

Jag funderar på om man kan sätta trädet mot muren, eftersom vi kommer bygga in muren i ett uterum, troligen nästa år, så kommer trädet då stå inne i uterummet och få ett betydligt varmare microklimat. Uterummet kommer vetta år söder så temperaturen lär bli hyfsad redan ganska tidigt på säsongen.
Vad tror du, kan det fungera?

Alexander-VG-zon3
Ja det kan nog funka, bara den får kallt på vintern även när uterummet är där. Dom är ganska köldtåliga, det dom inte tål är vårfrost. Nya skott och blad är extremt frostkänsliga. Har haft det problemet nu i två år, jag tar ut den den får nya blad och skott ute sen fryser alla tillbaka i början av maj vid någon frost.

Däremot invintrar åtminstone min ganska bra på hösten, och min står ute länge. För vacker höstfärg och föredar skotten bra inför vintern. Det är bara vårvädret den har problem med.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon