Carex
Jag skulle gärna vilja ha lite hjälp med en av mina fikonplantor.
Den är flera år gammal och var redan välvuxen när jag köpte den för några år sedan som en liten trädliknande planta.
Året innan förra började dess hälsa gå ner, gick inte igång förrän sent efter midsommar och blev aldrig riktigt snygg.
Förra året hände samma sak. Varje vinter har den stått hos mina föräldrar på en inglasad balkong, kallt men aldrig frost och sedan utomhus på sommaren.

Den står i en riklig kruka och häromveckan fick jag tillbaka den av mamma och pappa och ställde ut den på min balkong. Vi har inte haft frost på länge men det har inte riktigt varit varmt ännu.
Jag var övertygad om att den var död men vid närmare inspektion såg jag att det var liv i rackaren och jag klippte bort det torra.
Från att ha varit ett litet fint träd är det nu en bladlös pinne som mår sämre och sämre och blir mindre varje år.

Mitt andra fikon har jag haft i sovrumsfönstret i vinter, det har varit lite svalare än normal rumstemp och den förlorade alla blad men kom glatt igen för några månader sedan och står nu ute och är fin.

Jag börjar fundera på om det är något med jorden/dränering som är felet för mitt andra fikon. Så fort den får blad tror jag att jag ska plantera om den i bra riktigt dränerad jord. Den står i medelhavsjord nu som jag hört inte ska vara så bra trots allt. Eller tycker den helt enkelt att livet är trist i inglasningen vintertid?
Den har aldrig haft några tecken på ohyra utan har bara varit allmänt skröplig men ändå precis lyckats överleva.

Idéer och tankar på vad jag kan göra med den för att den ska bli så fin som den en gång var?
Alexander-VG-zon3
Om fikon växer dåligt på sommaren är det oftast rotproblem eller att läget är för kallt/skuggigt.

Hur ser rötterna ut ? är dom ruttna ? sitter den löst i krukan ? kanske är det för stor kruka och för dåligt med rötter och så lite väl mycket vatten. Annars om rötterna fyller ut krukan väl så behövs mer näring eller omplantering.

Står den soligt och varmt på sommaren ?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon