Full version: Ville de Lyon
LottaK
Hej!
Jag fick två stycket "Ville de Lyon" häromdagen. På bild ser de oerhört vackra ut!
Jag är helt oförberedd på Clematis och har massor av undringar. Här några:

I hur djupt och bred grop ska den planteras?
I vilken sorts jord?
Ska den klippas ner något vid planteringen? Hur mycket i så fall?
Ska den klippas ner på höstarna? När?
Ska den stå i sol eller skugga?
Hur hög och bred blir den?
Klarar den torka?

Novis som jag är, behöver jag massor av information.
Är tacksam för alla era tips!
/LottaK
emmalofo
Oj, djup grop, bra jord, lite benmjöl i gropen, skugga rötterna. Lättast är väl att läsa i någon trädgårdsbok, klematis har ofta egna kapitel... flirting.gif

Ville bara säga grattis, jag älskar min Ville de Lyon. Den är vacker, växer så det knakar och förgyller en tråkig stolpe vid garageinfarten. Klipper ner den helt varje höst (eller vår om jag inte hinner på hösten...).

(I bakgrunden Sommer Snow, en annan väldigt växtvillig klematis...)

[attachment=69865:bild.JPG]
LottaK
Tack emmalofo!
Djup grop OK. Men hur djup? Ska det vara i samma höjd som nuvarande kruka eller?
Skugga rötterna .... sol på resten?
Eller ska kanske gärna hela plantan stå i skugga och förgylla den?
Har läst lite om klematis men det verkar ju vara så olika vad olika sorter gillar.
Något mer speciellt med denna?
kerstinh
Jag köpte en Ville de Lyon förra året, men har inte sett den blomma än. Men nu har den börjat sätta fart, så jag hoppas och håller tummarna. :-)

Jag brukar plantera mina klematis lite djupare än i krukan de kommer i. Jag tror det finns lite olika teorier om det. Häller i lite rosjord och klipper ner dem lite. Om de blommar när jag köper dem är det ju jobbigt, så då brukar det bli lite mindre. Har inte sett någon skillnad på dem som jag har klippt ner eller inte. Klematis gillar att ha sol på plantan, men skugga på rötterna. Plantera något framför klematisen som kan skugga den nedre delen, eller lägg några kärvor eller stenar runt den.

Lycka till med klematisen! Jag är också nybörjare och tycker fortfarande att det där med alla olika sorter klematis är en djungel, men jag bara planterar och så kollar jag runt i böcker under vintern. När man har några sorter i trädgården är det mycket lättare att leta upp hur just de ska beskäras, istället för att försöka komma ihåg generellt.
LottaK
Tack kerstinh!
Jag läste just: att Ville de Lyon hör till klippgrupp 3
och ska klippas 15 - 20 cm över marken på sen höst eller tidig vår.
Jag får väl testa det, men det känns ändå tryggt att clematis
verkar vara ganska tillåtande så det finns gott hopp om tillväxt.
Klippgrupp hade jag förresten aldrig tidigare hört talas om ens.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon