emmalofo
12-05-2012, 17:57
Jag undrar om ni har några bra tips på fina "mormorsväxter" till torpet som jag är nybliven lycklig hyresgäst i.
Dels i en rabatt direkt mot husväggen som förmodligen är väldigt torr (av döma av alla halvdöda växter som står där nu), dels i lite större rabatter runt éntren, förhoppningsvis mindre torra.
Funderar på någon lila klematis och rosa pioner vid éntren, tror ni det blir fint mot det röda?
Gärna tips, och gärna bilder!
Tack på förhand!
Finlands vita ros!
Här Googles bildsök-bilder till den:
https://www.google.se/search?q=finlands+vit...680&bih=963Och min egen bild till sist.
Jag har i mina torra rabatter framför mitt gamla röda hus:
Löjnanshjärta (nej detskär sig inte), riddarprorrar, prästkragar, kanapeta, toppklocka, kärleksört, kjejsarkronor, nejlikor, gula och vita rosor, samt en röd flammentanz, allum (och ja där skär det sig med lila mot det röda, det är inte snyggt).
Allt utom de vita o gula rosorna och riddarprorrarna fanns när jag flyttade hit och har fått stå kvar.
Helén
Om rabatten är väldigt torr kanske kungsljus och blandade färger av stockrosor kan funka? Och grått som mildrande inslag, lammöron, martorn, japansk malört?
emmalofo
14-05-2012, 15:16
Tack för massa bra tips!
Är det någon som har bilder från sin torpar-trädgård?
hattstugan
14-05-2012, 19:34
Vita Pioner! Fingerborgsblommor finns vita! Aklejor finns ju i många färger! Liljor också många färger!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.