Hej!
Har tänkt odla i pallkragar, eller liknande träbänkar och funderar på om det är lämpligt att impregnera dem med tjära på insidan för att förlänga livslängden. Frågan är hur detta påverkar grönsakerna som odlas i dem, kommer de att bli oätliga/smaka tjära, eller är det ingen som helst fara?
Tacksam för svar, även om du inte har erfarenhet, utan bara teorier.
/mia
Finns ingen anledning att tjära dessa. De håller ju många år och är enkla och billiga att byta ut.
Måla utsidan!
Ingrid på Västkusten
19-03-2004, 15:08
Tjära luktar gott och det blir ju fint - detta är enda fördelen jag egentligen kan tänka mig :-)
Det är inget kvalitetsvirke i pallkragarna så de håller automaiskt inte länge alls - man kan måla dem om man vill men man kan lika gärna låta bli då de åldras vackert de med :-) och de är ingen ekonimisk brakförlust heller att byta ut vart tredje år elelr så ......vi pratar ju om att måla dem och använda byggplast för att höja livslängden något men detta är alltså int enödvändigt alls utan detta kan man strunta i totalt och köra naturell.
Vill man ha sina upphöjda bäddar länge länge rekommenderar jag permanenta bäddar i antingen kvalitetsvirke eller sten/marksten/tegel etc etc. Jag såg en bild på Odla en gång av någon som hade snickrat något som såg ut som en bädd av glesa spjälor och så hade insidan täckts med dammduk!
Alla sätt är bra :-)
Om pallkragarna skulle ge grönsakerna tjära så skulle grönsakerna smaka häst/koskit då jag använder så mkt sådant ;-) själv :-)
så det är ingen fara!
Och vad allting innehåller? Tjaa-a tjära är la inte värre än allt annat vi använder :-)
Hälsar Ingrid