batski
Vad gör man när man inte hittar de arterna man vill ha? g.gif Jag verkar dras till såna som är svåra att få tag på, iaf i Stockholm unsure.gif

Finns det några trovärdiga ställen där man kan beställa på nätet?
kerstinh
Haha, ja ni har det inte lätt med utbudet i Stockholm...! :-D Tycker att såna kommentarer oftast kommer från lite andra ställen i landet... ;-)

Jag har beställt fröer och lökar från olika ställen, men just färdiga plantor har jag än så länge bara beställt från odla.nu och har varit jättenöjd! Jag har sällan sett så friska plantor och var väldigt överraskad hur bra det gick överhuvudtaget att skicka plantor i paket.
jaj-51
Jag har med stor framgång köpt Dagliljor och Pelargonior på tradera.

ca 50 köp och hittills nöjd med alla inköpen.
Red Top
Instämmer med jaj-51. Mitt nya favoritställe att handla ovanliga växter/plantor, framförallt perenner, men även fröer och sticklingar är Tradera. Ett stort utbud av fina plantor både från "amatörodlare" och företag.

[attachment=69867:smiley_girl_garden.gif]
Helen i Piteå Zon 5
bra ställen som har gott om spännande växter är
http://www.spezialplant.nu/
http://www.borealisplant.se/
http://www.gerbianska.com/index.htm
batski
Tack alla för tipsen! smile.gif Ska kolla runt lite.

CITAT (kerstinh @ 12-05-2012, 20:38) *
Haha, ja ni har det inte lätt med utbudet i Stockholm...! :-D Tycker att såna kommentarer oftast kommer från lite andra ställen i landet... ;-)

Ja jag tyckte faktiskt det var lättare att få tag på växter när jag bodde i Gbg. Förstår inte varför. Det bor ju nästan dubbelt så mycket folk i Sthlm, så efterfrågan borde vara större här..
jaj-51
CITAT (batski @ 13-05-2012, 09:25) *
Tack alla för tipsen! smile.gif Ska kolla runt lite.
Ja jag tyckte faktiskt det var lättare att få tag på växter när jag bodde i Gbg. Förstår inte varför. Det bor ju nästan dubbelt så mycket folk i Sthlm, så efterfrågan borde vara större här..

Plantagen köpte upp våra stora fina handelsträdgårdar och införde sin egen standard.
Spontant blev växterna dyrare och utbud mindre.
Blomsterlandet har ungefär samma saker i mindre omfatning, men jag gillar deras "utställningar" som ofta är mycket bra och fina.

Som Göteborgare blir det nätet eller resor utanför stan för att få se lite "gobitat".
Trädgårdsdagarna på Liseberg är inte att förglömma
Åsa, mälardalen zon 2
Många butiker kan ta hem på beställning (även plantagen brukar kunna göra det). Så man brukar kunna få tag på mer än bara strandardutbudet.

Hortogreen finns ju också men de har nog inte så jättemycket udda sorter tror jag.
batski
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 13-05-2012, 18:42) *
Många butiker kan ta hem på beställning (även plantagen brukar kunna göra det). Så man brukar kunna få tag på mer än bara strandardutbudet.

Fast det är just det jag har gjort, mailat runt och frågat, men inga kunde få tag på växterna jag letar efter.

Nu har jag iaf hittat två ställen på nätet som säljer gul skugglilja (Tricyrtis latifolia). Någon som har erfarenhet av någon av dessa två?

Borealis

Hvits Trädgård
jaj-51
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 13-05-2012, 18:42) *

Jag har frsökt med två av Göteborgs Plantagen, men det blev tyvär nej "vi har bara det vi får från levrantören"
Försökte en gång att få köpa en skadad krukväxt till reducerat pris.
Nej den slänger vi, inget säljs billigt, order uppefriån.
batski
CITAT (jaj-51 @ 14-05-2012, 07:14) *
Jag har frsökt med två av Göteborgs Plantagen, men det blev tyvär nej "vi har bara det vi får från levrantören"
Försökte en gång att få köpa en skadad krukväxt till reducerat pris.
Nej den slänger vi, inget säljs billigt, order uppefriån.

Ja precis, den attityden känner jag igen..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon