Ninix
Jag har planer på att införskaffa en kaprifol till min balkong. Håller på och väger lite mellan antingen vildkaprifol eller äkta kaprifol (vad är det för skillnad mellan äkta kaprifol och doftkaprifol egentligen?).

Vill odla den för doftens skull, helst att den ska blomma senare halvan av sommaren och vara vit/gul. Men jag inser att det är rätt svårt att kombinera. Som jag förstått det är vildkaprifolen mer rosa, blommar senare och har starkare doft. Medan kaprifolen är vit/gulare, blommar tidigare och doftar inte lika starkt. Allt enligt den virtuella floran.

Vildkaprifol: http://linnaeus.nrm.se/flora/di/caprifolia...ic/loniper.html
Kaprifol: http://linnaeus.nrm.se/flora/di/caprifolia...ic/lonicap.html

Och hur gör man med växtläge? Föredrar den kvällssol eller morgonsol? Jag har inbyggd balkong så jag har en vägg med vardera läget den skulle kunna klättra på.

Någon som har lite erfarenhet av kaprifoler?

För övrigt lät detta så fint från virtuella floran:

"Om kvällen, då det skymmer, kommer den ståtliga ligustersvärmaren till vildkaprifolen vid bergsknuten. I skymningen, då färgintrycken får vila, påminner han rätt grant om en kolibri framför blommorna i en brasiliansk snårskogsglänta."

Ur Svärmaren och harkranken av Harry Martinson (Svärmare och harkrank, 1937)

Åh... jag vill ha kaprifoldoft och svärmarfjärilar i skymningen på min balkong! Nu! smile.gif
Krolliljan
Den "äkta" kaprifolen blommar i maj-juni.
Vildkaprifolen blommar senare. Der finns en ljus sort av vildkaprifol som jag bara inte kommer på namnet på nu.
Jag tror nog att det kvittar om den får morgonsol eller kvällssol men den torkar kanske inte ut så lätt om den får morgonsol. Jag har och har haft kaprifoler i alla lägen och ska den blomma bra vill den i alla fall ha lite sol. smile.gif

Ninix
Åh, en ljus vildkaprifol vore ju fint! Säg gärna till om du kommer på vad den heter. Men vad bra att det inte gör så stor skillnad vilken typ av sol den får, i såna fall får den nog hamna där det passar bäst ur möbleringssynpunkt på balkongen smile.gif
Krolliljan
Katten också. Jag glömde namnet på väg hem från Plantagen som hade en.
Googlade fram ett namn 'Scentsation' länk

Vildkaprifol ,Lonicera periclymenum (inte 'Serotina' )är röd utanpå och gul inuti.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon