akillerqueen
Har funderat på det där med att täcka ytan mellan grönsakerna i trädgårdslandet med halm, men vet inte hur jag ska få tag å det. Hö däremot har jag inga problem att få tag på men fungerar det lika bra som halm? Det är ju alltid just halm man läser om. Gräs klipp brukar jag slänga på för gödning men jag skulle vilka ha nått som hjälper till att hålla nere ogräset också. Finns det något annat bra alternativ annars?
Piccante
Täcker du med hö så kommer du får mer "ogräs" eftersom det innehåller fröer.
blomkronan
Jag använder halm. Jag har fått höra/läst att "färsk" halm dra ur kvävet ur jorden. Men har du gräsklipp först så kanske det inte händer??.
Du kan kolla med ett stall i din närhet om du får köpa en eller flera bal/balar.
halmen drar inte ur kvävet ur jorden om det fått stå ett tag och gegat till sig, du köper in halmen på hösten eller tidig vår, låt den vara kvar i sitt hårta packe (jag menar med snöret kvar på) vattna halmbalen, ställ den i solen och den börjar "brinna" Sen när den brunnit ett tag och gegat till sig blir den en perfekt marktäckare mot ogräs. (Brunnen halm drar inte kväven ur jorden)
PS. fråga på stallet om dom har "fuktskadad" halm som dom kanske vill bli av med, då kan du få det gratis om du har tur, mot bortforsling smile.gif

Jag har använt både "färsk" och gegig halm, den geggiga halmen höll förstås bäst mot ogräs, men jag märkte ingen kväve bortfall med den färska... Majs och hallon växte på ändå, men jag vet ju inte... om jag hade gått mera hallon om jag hade använt gegig dunno.gif
EKLO
Jag använder mest gräsklipp, eftersom det är lättast att få tag på, har en gräsmatta. Ett 3-5 cm tjockt gräsklippslager räcker för näring + slippa de mesta ogräs. Täcker du men tjockare lager gräsklipp får du mer ogrässkydd + mer gödning - du behöver alltså inte halm/hö om du har tillräckligt med gräsklipp.

Men jag har använt både hö och halm när jag täckt potatis, i land där jag inte har tillräckligt djup jord, utan odlat potatisen med täckning. Halmen bevarar fukten och sänker ph-.t, bra för potatis. Höet har, när jag använt det, legat ute en vinter innan jag lagt det på landen. kanske är det därför jag inte haft problem med gräsfrö/ogräs? Båda har gått bra, men höet släpper igenom mindre luft.
rosita
Jag använder också mest gräsklipp, både mellan rader med grönsaker och lite tjockare täcke i gångarna.

I jordgubbslandet använder jag däremot halm mellan raderna, mest för att bären ska hållas torra och rena.
Preussen
CITAT (blomkronan @ 12-05-2012, 23:42) *
Jag använder halm. Jag har fått höra/läst att "färsk" halm dra ur kvävet ur jorden. Men har du gräsklipp först så kanske det inte händer??.
Du kan kolla med ett stall i din närhet om du får köpa en eller flera bal/balar.
halmen drar inte ur kvävet ur jorden om det fått stå ett tag och gegat till sig, du köper in halmen på hösten eller tidig vår, låt den vara kvar i sitt hårta packe (jag menar med snöret kvar på) vattna halmbalen, ställ den i solen och den börjar "brinna" Sen när den brunnit ett tag och gegat till sig blir den en perfekt marktäckare mot ogräs. (Brunnen halm drar inte kväven ur jorden)
PS. fråga på stallet om dom har "fuktskadad" halm som dom kanske vill bli av med, då kan du få det gratis om du har tur, mot bortforsling smile.gif

Jag har använt både "färsk" och gegig halm, den geggiga halmen höll förstås bäst mot ogräs, men jag märkte ingen kväve bortfall med den färska... Majs och hallon växte på ändå, men jag vet ju inte... om jag hade gått mera hallon om jag hade använt gegig dunno.gif

Halm behöver precis som allt humusberikande material kväve i nedbrytningsprocessen. Halm behöver mer kväve än färskt gräs men mindre än sågspån för att bli jord. Kornhalm kräver mer kväve än vete och råg. Bra att göra som du skriver, låt halmen ligga utomhus så startar nedbrytningen tidigare och mindre av jordens kväve går åt till halmen. Går även utmärkt att slå en drill eller 2 på halmbalen så får den mer kväve.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon