Full version: Tokig gruppering?
mollys_matte
Jag har mest köpt på mig olika perenner för att jag gillar dem, och sen har jag planterat ner dem där jag haft plats, så rabatterna är ganska plottriga och inte så genomtänka. Jag har ingen egentlig plan heller men kom på iden med att gruppera mina växter efter sort.
Jag har tex en mängd olika astilbe med olika blomnings och blad färg. Att sätta dem tillsammans i en grupp, har ganska mycket olika rudbeckior, kärleksört osv.
Eller blir det jätte knasigt?
Är väl iof en fråga om tyckte och smak, men jag har verkligen ingen logik eller ide om hur jag vill att rabatterna ska se ut, och då kom jag på detta, eftersom de växter jag har flera olika varianter av är såna jag verkligen gillar, så varför inte samla dem?
HelénE
Alltså jag är ju som du, petar ner lite här och lite där utan större tanke.

Din idé är i mitt tycke inte dumm, så länge färgerna inte krockar med varandra...även om det kan vara charmigt.

Enda som jag tänker kan bli lite fel är ju att allt på ett ställe då blommar på en gång, och sen inte mer, men det beror ju lite vad som står omkring också, är det annat som blommar invid tidigare eller senare så gör det ju inte något. Annars tycker jag oftast det ser bättre ut om det är ett större gäng av samma sort som står ihop, det blir mer effektfullt, än en här och en där, som det har en tendens att bli här hos mig.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon