Hej, jag har gräsmatta på en slänt nedåt parkeringen. Den är kanske 15 kvm. Det är torrt och gräset är mer ogräs än gräs. Har aldrig engagerat mig i den plätten så det är väldigt ful och det första man ser när man kommer till oss. Funderar på att sätta något marktäckande för att slippa klippa. Vad tror ni om backtimjan. Har förstått att den både är vacker och lättskött. Jag bor i Stockholm. Funkar den här? Hur sår man den? Slänger ut frön precis som man gör med gräsfrö eller? Är det för sen för i år?
Tacksam för tips och råd!
Backtimjan trivs bäst där det är torrt och soligt och är härdig i hela landet. Har aldrig sått backtimjan, bara köpt plantor, men du ska nog inte så lika tätt som man gör med gräs.
Men det kanske är lite sent att så nu:
Backtimjan
Grannen prövade att så för några år sedan, men det blev inte mycket av det.
Just backtimjan verker faktiskt lite känslig, jag har en del men en del verkar inte klara vintern så bra, blir då lätt ful och döda partier.
Gråtimjan däremot klarar sig bättre. Silverarv kan jag också rekommendera, den sprider sig i stora mattor här hos mig i en torr slänt.
Har surfat runt lite på silverarv den är onekligen fin och skulle nog passa bättre. Men hur ser den ut på vintern och när den inte blommar? Vill ju inte att det ska se skräpigt ut. Hur planterar man den? Köper plantor och gräver ner? I dag har jag ju gräsmatta, måste jag tar bort den eller sprider den sig över mattan? Som ni förstår är jag både ny på detta och vill inte lägga ner för mycket jobb... :-)
Har inte riktigt koll hur silverarven ser ut vintertid...min är nog oftast täckt med snö, men den kan se lite trött ut på våren men hämtar sig snabbt.
Gräset bör du ta bort, även om silverarv är intensiv så lär du annars få en blandning av silverarv och höga grässtrån. Min växer i ett föredetta stenparti som tagits över av gräs, och i ytterkanterna av silverarvshavet så är det just silverarv och högt gräs blandat, silverarven breder doc ut sig, sen jag började trimma höggräset för några år sedan så har silverarven vunnit mark, men det tar tid, så ska du plantera nytt så vinner du helt klart på att ta bort gräset först.
Helén
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.