HelénE
Har massvis med självspridda jordgubbar som rymt från jordgubbslandet till en grässlänt.
Någon sa till mig förra sommaren att med tiden så omvandlas dessa från jordgubbar till smultron.

Stämmer det?

Funderar på om de ska få forstätta föröka sig i slänten eller om jag ska ta väck dem. Blir det smultron med tiden så får de ju gärna stå kvar...

malcolm
Jag har självspridda jordgubbar i häcken som kommer från jordgubbslandet som låg strax intill, det blir massoe av blad och en del blommor men aldrig några bär. Visserligen är smultron och jordgubbar av samma art men inte tror jag de byter skepnad efter tid.
Åsa, mälardalen zon 2
De hör till samma släkte (Fragaria) men INTE samma art och nej de kan inte förvandlas genetiskt till att bli en annan art.
Piccante
jordgubbar är ju ursprungligen en spontan hybrid så visst kan en viss del återkorsning ske där avkomman blir mer lik sitt vilda ursprung. Men nej rena smultron blir det nog aldrig.
masa
Om det är bär som har trillat ner på marken och frön har grott, kan det bli annat än ursprungsplantan, men om det är revor som som är orsaken till "rymlingarna" så är dom identiska med moderplantan.
HelénE
Tack för svar, tänkte själv det vore konstigt om det blev smultron med tiden.

Vet faktiskt inte om de är fröspridda eller från revor, vissa växer ganksa långt ifrån lite här och där.
Det är i vart fall trevligare än kirskålen som lagt beslag på en plätt invid.

Helén
johan1983
Passar på att fråga. Vad är egentligen "revbildande" för något?

Samt så har jag läst något ord som "remonterande" eller något i den stilen

Jag kollade på två typer av smultron, en revbilande och en icke revbildande.
Vad är skillnaden?

Gaerrent
Jordgubbe är en hybrid av ananassmultron och någon vanlig europeisk smultron så visst kan de korsas med smultron igen. Som masa skriver så krävs de att de kommer från frön. Jag har plantor i slänten mot gatan som jag kallar smulgubbar, de är i storlek någonstans mellan de bägge bären. De är rimligtvis hybrider av smultronen i slänten och jordgubbarna i min trädgård. Jag har doch inte smakat dom eftersom jag tror att grannarnas hundar kissar där.
*Stintan*
CITAT (johan1983 @ 17-05-2012, 01:30) *
Passar på att fråga. Vad är egentligen "revbildande" för något?

Samt så har jag läst något ord som "remonterande" eller något i den stilen

Jag kollade på två typer av smultron, en revbilande och en icke revbildande.
Vad är skillnaden?

Revbildande är när plantan sänder utlöpare som bildar nya plantor. Dessa plantor blir identiska med moderplantan och används ofta till att förnya beståndet. Remonterande är när plantan inte bara ger en omgång bär utan fortsätter ge bär under lång tid. Mina remonterade jordgubbar gav bär långt in i oktober förra året t.ex.
johan1983
CITAT (*Stintan* @ 17-05-2012, 09:49) *
Revbildande är när plantan sänder utlöpare som bildar nya plantor. Dessa plantor blir identiska med moderplantan och används ofta till att förnya beståndet. Remonterande är när plantan inte bara ger en omgång bär utan fortsätter ge bär under lång tid. Mina remonterade jordgubbar gav bär långt in i oktober förra året t.ex.

Så plantor som inte är revbildande ger inte nya plantor?
Hur sprider dom sig?

Jag såg på "the edible garden". hon där sa att man skulle dela plantan i mitten för att "förnya" jordgubbsplantan. stämmer det?

Någon annanstans läste jag att plantor bara blir fem år sedan -måste- man köpa nya (visserligen enligt länsstyrelsen). Men då kommer det nya plantor i all evinnerlighet?

Säg om jag skulle sätta ut en planta jordgubbar i skogen i en glänta.
Om jag kommer tillbaka till gläntan om 50 år, växer det fortfarande jordgubbar där då?
Åsa, mälardalen zon 2
Visst lever plantorna längre än 5år det där med 5år är vad yrkesodlarna kör med för efter 5år brukar skörden bli sämre och ofta har det kommit något virus eller sjukdom i plantan så då är det dags köpa nya virusfria plantor och plantera på ny plats. Inom yrkesodling gäller det att försöka få så hög skörd som möjligt när man börjar få sämre på ett fält så röjer man bort dem. Är likadant inom äppelodling ofta röjer man ju bort träden efter runt 20år för då börjar skörden dala.

Om det inte blir konkurrens med gräs och buskar och liknande där man planterar jordgubbarna så skulle de nog kunna finnas kvar efter 50år
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon