CharlotteF
Vi har ett rätt stort japanskt körsbärsträd som är kraftigt drabbat att kräfta. Förra året dog halva trädet, och vi fick rådet att såga bort det döda. Det gjorde vi, och nu är ju trädet väldigt assymetriskt. Det känns som att dess livslängd är väldigt begränsat nu, även om det skjutit massa nya skott och fick mer blommor i år efter vår drastiska kapning. Så trädet ska ersättas någon gång de närmaste åren, och nu börjar jag fundera på vad man ska välja för träd! Någon som har tips? smile.gif

Förutom vilket nytt träd vi ska välja så undrar jag HUR man tar bort ett kräftsmittat träd.. Om man bara sågar hejvilt flyger ju en massa spån och lägger sig på marken. Kan de föra vidare smittan där till nästa träd? Hur ska man göra och tänka här?

Det får inte vara något ätbart tyvär (det låg järnvägsslipers vid en rabatt strax intill som vi tagit bort, marken kan alltså vara förgiftad. Längst till höger strax utanför bilden låg slipersen.)

Det får inte bli alltför stort.

Det får gärna vara vackert större delen av året.

Det får väldigt gärna vara motståndskrafigt mot kräfta, om sådana träd finns. smile.gif

Skickar med en bild på hur det såg ut igår. Där syns det assymetriska japanska körsbäret, vårat ganska nyplanterade sötkörsbärsträd som blivit kraftigt smittat det med, och längst bort ett plommonträd som än så länge är friskt. smile.gif
mollys_matte
Vi har några äppelträd med kräfta och när vi pratat om att ta ner dem så sa den som hjälper oss att beskära de andra träden att man ska ta ner dem typ den allra allra varmaste dagen på sommaren. Minns inte exakt varför men något med att sporerna inte sprids lika lätt då.

Vad det gäller att välja nytt träd... det beror väl helt på vad man vill ha!
Själv går jag och funderar på var jag ska kunna klämma in en rödbladig fläder!
Sen vet jag inte hur mycket man behöver oroa sig för gift från en slipers om man vill ha nåt litet fruktträd eller så, jag har fått för mig att man får i sig så mycket gifter ändå fast man försöker undvika det så en sån sak tror jag inte gör någon större skillnad. Fast det är ju bara så som jag tänker whistling.gif
CharlotteF
CITAT (mollys_matte @ 14-05-2012, 10:32) *
Vi har några äppelträd med kräfta och när vi pratat om att ta ner dem så sa den som hjälper oss att beskära de andra träden att man ska ta ner dem typ den allra allra varmaste dagen på sommaren. Minns inte exakt varför men något med att sporerna inte sprids lika lätt då.

Vad det gäller att välja nytt träd... det beror väl helt på vad man vill ha!
Själv går jag och funderar på var jag ska kunna klämma in en rödbladig fläder!
Sen vet jag inte hur mycket man behöver oroa sig för gift från en slipers om man vill ha nåt litet fruktträd eller så, jag har fått för mig att man får i sig så mycket gifter ändå fast man försöker undvika det så en sån sak tror jag inte gör någon större skillnad. Fast det är ju bara så som jag tänker whistling.gif

Ja vad man vill ha är ju knepigt, därför är jag tacksam för tips och idéer som stämmer in på mina önskemål. smile.gif
Jag vill inte ha något ätbart då det inte rekommenderas att sätta ätbart närmaste metern vid slipers, jag skulle inte vilja ge mina barn frukt eller bär från ett träd som stod där. Därför är jag på jakt efter någonting annat, som är vackert och ganska litet. Men dock ett träd, helst ingen buske. Det är något särskilt med träd! wub.gif

Det som oroar mig är ju mest smittorisken från det gamla trädet.. Dels när det tas ner, och dels när det är borta. Hur mycket smittar marken? Måste man få bort alla rötter tex? Kan sågspån smitta? Jorden trädet stått i? confused.gif
Cilla
Synd att behöva ta ned trädet, som trots allt har sådan skönhet! Men om du tar bort allt som är kräftsmittat i trädgården för att ge nytt större chans, så förstår jag.

För nedtagningen:
För några år sedan skulle jag också ha sagt en solig torr dag. Och det är inte fel. Bara det att svampsporer finns i våra omgivningar hela tiden.

Nu tycker jag viktigaste rekommendationen är att ta bort allt kräftsmittat först, innan de nya kommer till platsen. Ta ned trädet så att det flyger så lite kvistar som möjligt. Tag bort eller elda upp. Välj en dag när du har allt på plats; eldstad eller släpkärra.

Sedan är växtbäddar och skötsel av de nya träden det viktigaste.
CharlotteF
CITAT (Cilla @ 18-05-2012, 10:34) *
Synd att behöva ta ned trädet, som trots allt har sådan skönhet! Men om du tar bort allt som är kräftsmittat i trädgården för att ge nytt större chans, så förstår jag.

För nedtagningen:
För några år sedan skulle jag också ha sagt en solig torr dag. Och det är inte fel. Bara det att svampsporer finns i våra omgivningar hela tiden.

Nu tycker jag viktigaste rekommendationen är att ta bort allt kräftsmittat först, innan de nya kommer till platsen. Ta ned trädet så att det flyger så lite kvistar som möjligt. Tag bort eller elda upp. Välj en dag när du har allt på plats; eldstad eller släpkärra.

Sedan är växtbäddar och skötsel av de nya träden det viktigaste.

Tack!
Jo det är fortfarande vackert, men då halva trädet dog förra sommaren så är vi beredda på att det kommer ge upp helt snart. Trädet hade en så vacker form innan vi kapade bort allt dött.. Så jag känner att det är dags att börja tänka framåt, så man vet vad man ska göra när det helt ger upp. smile.gif

Tack för dina tips! Hur är det med rötterna, måste man fånga upp alltihop? Jorden, kan den vara smittsam? (om man grävt runt i jorden nedanför, behöver man rengöra spadar, och handskar? )
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon