batski
Kan taklök klara sig i skugga med bara nån soltimme om dan?
officinalis
Tveksamt.
Steg ett för att lyckas med växter: Rätt växt på rätt plats.
batski
Håller med. Men just de här har flyttat runt med mig en del och ibland fått bo hos kompisar och jag är lite fäst vid dem. Tyvärr har jag ingen annan soligare plats där de ka stå nu. Jag skulle vilja behålla dem, men om det är dömt att misslyckas är det kanske dumt..

Jag skulle inte ha köpt taklök nu alltså, hur mycket jag än gillar den växten, men nu när jag redan har dem här liksom..
niggle
Jag har jättefrodig taklök som får sol på förmiddagen........
batski
CITAT (niggle @ 13-05-2012, 23:37) *
Jag har jättefrodig taklök som får sol på förmiddagen........

Låter bra, men de här kommer nog inte att få sol i mer än nån timme per dag..
addo
Den kommer överleva men få blekare färger, skrangligare blad och alldrig blomma.
batski
CITAT (addo @ 14-05-2012, 09:04) *
Den kommer överleva men få blekare färger, skrangligare blad och alldrig blomma.

Ja att de antagligen inte skulle blomma hade jag misstänkt, men de kanske kan bo kvar hos mig ändå tills den dan jag flyttar och kan förhoppningsvis ha dem på ett soligare ställe.

Tack alla för svaren!
Jubbe063
Kan du inte plantera taklöken i en kruka eller ett fat? För då kan du ju placera den var som helst där du hittar en plats där de får det ljus de behöver. Mina stod för mörkt så jag satte dem i en skål som jag satte uppe på en hög stubbe där ljusförhållandet blev det rätta.
batski
CITAT (Jubbe063 @ 14-05-2012, 12:03) *
Kan du inte plantera taklöken i en kruka eller ett fat? För då kan du ju placera den var som helst där du hittar en plats där de får det ljus de behöver. Mina stod för mörkt så jag satte dem i en skål som jag satte uppe på en hög stubbe där ljusförhållandet blev det rätta.

De är planterade i ett lågt och relativt brett fat. Problemet är att jag har en liten och skuggig balkong.
Nina K
Jag har taklökar i skuggigt läge (max 2 timmar sol, tror det är mindre) och det fungerar faktiskt bra. De är jättefina och inne på sitt sjätte år nu! Som addo skrev, de blir blekare i färgen och inte lika kompakta i växtsättet, men de ser ut att må bra och förökar sig faktiskt mer än de i full sol. Fast blommor får jag förstås bara på de som står i soligt läge. Så vill du bara spara dem för framtiden så är det inga problem att plantera dem varhelst du kan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon