Full version: Blödande vinranka
Kristina i Skåne
Jag har en arbetskamrat som har knippt ner sin stora fina vinranka hon har i sitt uterum nu på våren och den har börjat blöda. Det droppar från alla grenar hon har klippt i och det verkar inte bli något slut på det. Finns det något hon kan göra för att få det att sluta blöda eller är det "kört"...
Emser
Ni kan ju prova och köpa vax i blomstehandeln och sätta över snittytorna (samma typ av vax som finns på "Lucky Bambo" plantorna man kan köpa).
Åsa, mälardalen zon 2
Vax fungerar tyvärr inte, trycket brukar vara så högt att allt man smetar på bara trycks bort.

Såhär går det när man beskär vinrankor vid fel tidpunkt på året, det enda jag tror kan stoppa upp blödningen till viss del är att strypa till ledningssträngarna ex. genom att sätta ståltråd långt ut på grenarna och vrida fast den ordentligt så allt stryps av.
Virgo
Det är nog ingen fara. Så har jag oxå gjort 1 gång och vinrankan lever ännu och ger massor av klasar.
Kristina i Skåne
Jag har gett henne alla tips jag har fått här och hon skulle pröva med att snöra åt med ståltråd. Så får vi hoppas att det löser sig...
MRLINDELL
Får man rekommendera "högläge" precis som inom sjukvården.
MRLINDELL
Läste att man kunde bränna ändan på plantan med ett järn, låter styggt men så gjorde man förr.
Micke
Läste igår i den finlandssvenska trädgårdstidningen Trädgårdsnytt att det inte är så farligt att klippa vinrankor tidigt på våren, trots att de blöder. Tidningen hänvisade till forskning i Tyskland där man på en del ställen skippat den traditionella klippningen kring december och istället börjat klippa rankorna tidigt på våren. En motivering var att rankan lider mer av att klippas i december om det blir mycket kallt strax efter klippningen, eftersom det leder till att en bit av rankan dör nedanför snittet. Och Virgos erfarenhet talar ju för att din arbetskamrat säkert kan ta det med ro.

Micke
Virgo
Just det!
Såg det för någon vecka sedan på tysk tv att Vinbönderna höll på med att klippa sina vinstockar.

Dom visade förståss inte alla utan det var bara 1 de visade och då sades att nu var tiden inne för att klippa vinet.
Så nu ska jag vänta 1 år innan jag klipper "mitt vin"
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon