Jag har för mig att jag har hört något om någon sjuka på enar, men jag är inte säker? Flera av mina, både gamla och unga, ser jättetråkiga ut med stora bruna partier. Det är vanlig svensk en det gäller.
Huggorm
13-05-2012, 10:45
Hagtornsrost kallas det, den värdväxlar mellan en och hagtorn
Tack Huggorm! Jag har sett det där orangea kladdet, så det är utan tvekan hagtornsrost. Hjälper det att ta bort hagtornen? Jag bor på landet och jag tror inte det finns fler i närheten. (Varför skulle jag köpa de där förbaskade buskarna för några år sedan..? )
En annan fråga; när sjukdomar och svamp värdväxlar mellan växter, hur stort avstånd handlar det om?
Huggorm
13-05-2012, 11:27
I brist på hagtorn kan de även värdväxla med rönn, häggmispel och några andra arter. I praktiken är det omöjligt att ta bort alla möjliga källor, det är lättare att ta bort enarna då. Så vitt jag vet är det minst en kilometer till närmsta hagtorn från där jag bor, så jag misstänker att den värdväxlar med rönn här hos mig.
kangas
13-05-2012, 20:06
Vad tråkigt. Jag bor på Småländska Höglandet, på en väldigt kuperad tomt och alla mina enar är verkligen karaktärsväxter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.