batski
Var i hela världen kan jag hitta en planta Cystopteris fragilis? Har letat överallt men inte lyckats hitta den nånstans? Den har det utseedet jag är ute efter och får perfekt höjd för den platsen där jag hade tänkt ha den? den ska även vara härdig i kruka.

Varför ska det vara så sjukt svårt att få tag på vissa växter? Och jag verkar alltid fastna för dem som är svåra att få tag på sad.gif Det är några arter som jag har letat efter i flera år utan att lyckas..
Huggorm
Ut i skogen och snatta en. Visserligen inte tillåtet, men gör man det snyggt i någon produktionsskog någonstans är det nog ingen som bryr sig
batski
Haha, ja, men problemet är dels att jag inte vet var jag kan hitta den i skogen heller och dels är inte jag så bra på att artbestämma tyvärr, så risken är väldigt stor att jag förväxlar en liten planta av någon större art med den.
kerstinbern
Om du ändå inte kan skilja dem åt, så kanske det inte är så noga med vad du har i krukan?
Kryddan03
CITAT (batski @ 13-05-2012, 12:01) *
Haha, ja, men problemet är dels att jag inte vet var jag kan hitta den i skogen heller och dels är inte jag så bra på att artbestämma tyvärr, så risken är väldigt stor att jag förväxlar en liten planta av någon större art med den.

Det är nog ingen större risk då det bara finns tre arter i Sverige. Den du vill ha är vanlig och de andra två växer vanligtvis längre norröver.
batski
CITAT (kerstinbern @ 13-05-2012, 13:52) *
Om du ändå inte kan skilja dem åt, så kanske det inte är så noga med vad du har i krukan?

Jo, den får inte bli högre än 40 cm.
batski
CITAT (Kryddan03 @ 13-05-2012, 16:19) *
Det är nog ingen större risk då det bara finns tre arter i Sverige. Den du vill ha är vanlig och de andra två växer vanligtvis längre norröver.

Jag gav upp i dag, köpte första bästa som såg någorlunda ut som jag hade tänkt mig. Det blev en Polystichum aculeatum. Inser nu att den visserligen inte blir högre än 40-45 cm men den blir väldigt bred och kommer att bli alldeles för stor för den platsen jag har till den... Aja jag får byta ut den om jag hittar något lämpligare eller när den börjar bli för stor.

Den verkar vara tålig och även tåla lite torka, så jag hoppas den jorden jag köpte, just för att den håller fukten relativt länge, inte är fel jord till den.. Plantagens trädgårdsjord som består mest av torv med lite sand.

Ah det vore nice med nånting mindre ändå blush.gif
Huggorm
Uddbräken heter den tydligen på svenska, inhemsk men ovanlig och fridlyst. Snygg, ser verkligen ut som en ormbunke
batski
CITAT (Huggorm @ 13-05-2012, 23:20) *
Uddbräken heter den tydligen på svenska, inhemsk men ovanlig och fridlyst. Snygg, ser verkligen ut som en ormbunke

Ja det var ungefär det utseendet jag ville ha, fast mindre, inser jag nu. Det ska se lite japanskt ut i den delen av balkongen. Begrsbambu i ena hörnet, en ormbunke i det andra och en gul skugglilja i mitten, men just den stackaren i mitten kommer inte att få nån plats om ormbunken blir så bred.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon