Full version: Vad låter spöklikt?
Danne031
Satt ute härom kvällen och fick höra ett flertal gånger, något som inte är helt lätt att beskriva..

Ett mycket dovt surr som steg och sjönk i styrka under ett fåtal sekunder för att tystna och återkomma efter en halvminut.
Har ni slängt iväg en spik någon gång så det surrar i luften? Lite åt det hållet..

Jag tror på någon insekt för det var nästan helt mörkt..den flyttade sig också, helt ljudlöst (om det inte var flera).

Gissningar?
Myosotis
Nattskärra
Danne031
Close but no cigar..smile.gif

Det var..hur ska jag säga..högre frekvens på svängningarna, tätare/snabbare ljud..och mer i moll.
Det var även inte lika utdraget utan startade i moll, stegrades något, sjönk igen. En hel sekvens varade inte mer än 10 sekunder eller så.
Myosotis
Kattuggla drill? Hittar ingen ljudfil på nätet men pm:a din mailadress så skickar jag en om du vill.
sparvuggla
CITAT (Danne031 @ 13-05-2012, 12:30) *
Satt ute härom kvällen och fick höra ett flertal gånger, något som inte är helt lätt att beskriva..

Ett mycket dovt surr som steg och sjönk i styrka under ett fåtal sekunder för att tystna och återkomma efter en halvminut.
Har ni slängt iväg en spik någon gång så det surrar i luften? Lite åt det hållet..

Jag tror på någon insekt för det var nästan helt mörkt..den flyttade sig också, helt ljudlöst (om det inte var flera).

Gissningar?

Du hörde det på kvällen? Kan ha varit gräshoppssångare.
*Stintan*
Kan det ha varit en enkelbeckasin http://www.liran.se/ljudsida.htm
Danne031
CITAT (*Stintan* @ 13-05-2012, 14:19) *
Kan det ha varit en enkelbeckasin http://www.liran.se/ljudsida.htm

Klockrent bingo! säger hustrun också, kul! =)

Tack för hjälpen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon