is-te
Hej

När vågar man ställa ut tomaterna på balkongen? bor i göteborg. Jag tycker att vindarna fortfarande är lite kalla
officinalis
Jag ställer ut dem när temperaturen är över 15C.
Jag går upp så tidigt, så det inte varje dag de hinner åka ut just nu.
Jag räknar med att de kan stå ute permanent någon gång in i Juni.
(zon 3)
cinapuff
Jag ställde ut mina igår (bor i Halmstad), fast de står i ett odlingsskåp/väggväxthus mot en södervägg som mellanstation och där får de nog stå kvar någon/några veckor till..
duo2010
Brrrr LITE kalla tycker du. Fy attans en sån vår vi haft i Gbg! Nej vänta till i Juni och avhärda dem i skuggan ngr tim/dag först och sen hela dagar innan det är dags för utelivet.
gunilla
krafth
Jag ställer ut samtliga plantor när frostrisken är över helt enkelt. Jag bor i zon 2-3 och här brukar det dröja till mitten/i början på Juni ibland om jag ska vara säker.
is-te
Jag tror det skulle bli lite bättre väder på lördag. jag ska ställa ut de på dagarna då och ta in på nätterna i typ 2 veckor. sen kör jag nog permanent, eventuellt med fiberduk på natten. får hoppas på det bästa!
Jag är så dum, har odlat upp mer tomater än vad jag får plats med, så de får inte tillräckligt med ljus och börjar ge anlag av mjöldagg eller liknande problem.
Har provat och spruta med vatten och mjölk, sen igår prova jag bakpulver-blandningen. Får se om det ger bättre resultat.
KRT
Mina tomater står ute sedan 1 maj ungefär..... Det var då jag fick mitt växthus klart smile.gif
De växer på fint och nu har de börjat blomma så jag tror nog att de trivs. Faktiskt har det varit en smula för varmt vissa dagar och krukorna torkar ut ganska fort - antar att det är en ledtråd som säger att det är dags att plantera om dem smile.gif

Förresten, bor i Skåne, zon 1.....
lewellyn
Jag har burit ut mina ett par timmar för första dagen i dag. Bor i zon 6/7 men ställer dem mot södervägg i lä där de även kommer att vara hela sommaren sen... vi har ca 15 grader ute nu mot kvällen, dagtid är det säkert 25 och över mot just "tomatväggen".
ingrid fuxwall
Bär ut allt de dagar de det inte regnar för mycket och vid behov så lägger jag över fiberduk
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon