Full version: Perenner på posten
Miraku
Jag har beställt lite olika perenner på odla.nu. Idag hämtade jag hem dem och då har de legat på posten 1,5 dygn ungefär då jag inte hade möjlighet att hämta dem direkt.

Hur snabbt måste jag plantera dem?

Hur länge klarar de sig i påsen?

Kan jag plantera ut dem direkt i rabatten nu eller bör de växa till sig i kruka först?

Red Top
Om de har legat sen i fredags är de i stort behov av lite intensivvård. Jag vet ju inte i vilken zon du odlar, men jag, zon 4-5, planterar alltid först i krukor och låter dem växa till sig lite innan de hamnar där de ska vara. framförallt med tanke på att jordtemperaturen inte är så hög och att det fortfarande är stor risk för nattfrost.

Oavsett var du odlar, behöver växterna säkert vatten. Det är alltid viktigt att hämta just växtförsändelser, så fort som möjligt.

Skulle det vara något fel på växterna är det ju svårt att klaga på kvalitén, om man låtit dem ligga på utlämningsstället i två dagar. smile.gif
Miraku
Nej, klaga kommer jag då rakt inte göra. Det är ju typiskt att de ska skickas precis de dagar då jag inte är hemma men så är det! Jag stoppar ner dem i kruka och vattnar dem så hoppas jag att de hoppar igång smile.gif
Red Top
Det gör de säkert!

Om du ska beställa någon mer gång, kan du komma överens med dem, om vilken dag de skickar. Då kan du ju vara säker på att kunna hämta. Men du kanske inte vet dina arbetstider så långt i förväg och då är det ju knepigt.

Lycka till! kompiskram.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon