ulrikalinder
Det kryllar av vita små kryp i min kompost. Det ser ut som ett puder! Kan det vara myrlarver? Har haft invasion av myror under våren...

Har haft en del problem med insekter efter vintern, måste hänga ihop med att komposten bottenfrös. Maskarna har återvänt sen dess, men det känns inte som att det funkar lika bra som innan vintern.

Har någon varit med om liknande, och hur blir jag av med krypen?

mvh Ulrika

p.s ursäkta för dålig bild..

[attachment=69886:IMG_1596.JPG]
Azur
Går inte att se mycket på den bilden, men det är väldigt små vita insekter alltså? Kan du se om de hoppar? För jag skulle tippa det är hoppstjärtar, och de kan som namnet anger hoppa.
Det finns nog ingen anledning att försöka få bort dem, de äter ruttnande växtdelar, dvs hjälper till att bryta ned komposten.
Eva i Västerås
LIte vattenspädd urin eller hönsgödsel och sedan röra om brukar vara bra medicin mot lågfart i komposten.
Det brukar komma igång ändå när det blir varmt och man fyller på färskt material, men man kan skynda på processen lite.

För övrigt så brukar det inte vara några problem med djuren i komposten.
Allt mindre än sork o möss hjälper till med nedbrytningen. tummenupp.gif
OK, myror kan vara besvärliga, och spyflugelarver är äckliga, men rör man om, täcker med strö och vattnar så brukar dom ge med sig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon