Är det dags att beskära vinrankan nu?
Har en 1 år gammal planta som jag beskar i vintras. Nu har dom nya skotten fått blomknoppar, 2 st på varje skott. Skotten har vuxit ca 50 cm.
Nej säger jag. Låt vinrankan växa o så beskär du till nyår, eller fram till mars månad. Nästa år. Senast. Det går bra att beskära fram till mars även om många kommer att säga nej.
CITAT (CillaM @ 13-05-2012, 21:25)

Nej säger jag. Låt vinrankan växa o så beskär du till nyår, eller fram till mars månad. Nästa år. Senast. Det går bra att beskära fram till mars även om många kommer att säga nej.
Ska inte vinrankan sommarbeskäras? Är den för ung?
RibesRubusVitis
13-05-2012, 20:47
Om inte lövverket är i vägen för något annat, behöver rankan aldrig någonsin sommarbeskäras. Däremot kan det vara idé att gallra bland druvklasarna, eller inom enskilda klasar, för att återstoden ska bli större och sötare.
Det är alltså ingen risk att klippa bland det gröna, örtartade som växer fram nu. (Det förvedade som kom förra året ska inte beskäras så här års.) Men alla löv samlar näring till rötterna och hjälper växten att överleva vintern. Först när druvklasarna börjar mogna kan man klippa lite så att solen faller direkt på druvorna.
Jag lånar tråden lite för jag undrar om jag har fattat de rätt.
De man inte kan beskära på vår/försommar är alltså de vedartade delarna men allt de gröna kan man klippa i utan att växten förblör?
Och klipper jag av alla gröna skott efter 2 blad, 2 druvklasar (som just nu bara är små förstås) o 1 blad el ska man hur gör jag, de står lite olika när man läser om de. Eller ska man spara 2 klasar på varje skott o sen kapa direkt efter de el?
Jag är så rädd att jag ska göra nåt fel så allting dör för mig, att beskära verkar svårare o svårare ju mer jag läser om de.
RibesRubusVitis
05-06-2012, 17:47
Hittade en gammal tråd i ämnet:
http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=75768Visst kan du alltså klippa i det gröna, men det finns egentligen ingen anledning. Hemma på gården får jag klippa även på sommaren för att grannarna ska kunna ta sig ut. Men glöm det där med att räkna blad; det kan däremot vara idé att ta bort en del druvor eller hela klasar för att resten ska bli sötare.
Österfärneboodlaren
27-06-2012, 09:31
Har ni något att rekommendera när det gäller hur många klasar som ska bort. Min vinranka är cirka fem år och har kanske 200 klasar med vindruvor. Hur många orkar en ranka utan att göra sura bär?
Lennart Friskeröd
05-07-2012, 23:12
Nä, Vinrankar berskär du mars-april ända fram till saven stiger, kalla år ända in i maj. Varför tar en stund att utveckla. Din planta är en 1 åring... bästa vore att klippa bort alla klasar utom en(trevligt att få en klase och resten blir energi till plantan istället, så du får en stark planta nästa år.
Det finns absolut ingen anledning att grönklippa mer än just runt klasen så den får sol. Spar det till våren

/Lennart
Efter att förra året var mager med druvor så kommer i år mängder som för 2 år sen. Vi klipper enbart bort det som ser dåligt eller mögligt ut och kommer när druvorna är mogna att göra druvmarmelad som blev en stor hit för 2 år sen. Beskär du nästa år istället och rensa bort det som blir dåligt. På 5 år kan en planta ändå ge bra med friska goda druvor.
Österfärneboodlaren
09-07-2012, 08:56
Cilla!
Det lät spännande med druvmarmelad. Skulle man kunna få receptet på den? Men mina druvor är blå och har många små kärnor. Kan man ändå koka marmelad utan att folk biter ur sig tänderna eller att det knastrar hela tiden?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.