Lina
Jag har för första gången i mitt liv sått bondbönor i år. Gjort efter konstens alla regler (tycker jag). Jag sådde dem i förra helgen och än syns inget spår av dem. När jag gick ut ikväll för att vattna såg jag en massa små gropar i landet. Jag tänkte att det var kanske gråsparvar och liknande som hade sandbadat så att det blev de här små groparna. När jag sedan vattnade såg jag att det var gropar längs hela min sårad med bönor. Kan det vara så illa att fåglarna har snokat rätt på mina sådda bondbönor och mumsat i sig dem?

Jag ha en påse frön till att så om det skulle vara så, men ska jag täcka då med fiberväv? När de väl har gott låter fåglarna dem vara i fred då? Utsädet är ju så stort så det känns som om en enda böna vore ett skrovmål för en liten sparv. Eller?
niggle
För att undvika just det du beskriver, har jag täckt med fiberduk tills att de har kommit upp en bra bit.
Jag tror inte det är gråsparvar utan snarare kråkor eller duvor som stjäl vår sådd.
Det är likadant med ärtor.
Man måste täcka med fiberduk.
För övrigt är bondbönor en kalasgröda.
De växer så det knakar och ger bra skörd.
Lina
Ja, nu ska jag ju till fåglarnas försvar säga att jag är inte SÄKER på att de har ätit upp bönorna, men jag misstänker dem starkt wink.gif Hur lång tid brukar det ta för dem att gro? Jag kanske ska ge dem någon vecka till eller så?
I fortsättningen blir det fiberväv!
Tack snälla för svaret!
Peztis
Jag har för mig jag har läst att det är flera som har just detta problemet, att fåglarna är där och får sig en riktig festmåltid på de läckra bönorna.

Det enda är nog att täcka på något sätt tills de har vuxit sig lite större.

Nu vet jag inte var du bor men tänk på att det bör vara varmt i jorden (minst 12 grader) när man sår bönorna för annars så ruttnar de.
Fru Frö
Åh vad bra att jag också fick reda på detta! Har själv, just idag sått mitt livs första bönor.
Så här blir det att åka till plantskolan tidigt i morgon bitti och fixa fiberduk!

000.gif
susanne-79
CITAT (Peztis @ 13-05-2012, 22:11) *
Nu vet jag inte var du bor men tänk på att det bör vara varmt i jorden (minst 12 grader) när man sår bönorna för annars så ruttnar de.

Detta gäller väl bara "vanliga" bönor.
Som jag har fattat det kan man så bondbönor vid något lägre jordtemperatur.
niggle
Bondbönor gror vid låg temperatur.
De är lättodlade och oerhört näringsrika.
Dessutom tror jag att de är kvävefixerande.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon