Cissi-84
Jag och min sambo har precis flyttat till villa och möter nu våren med alla dess överraskningar. Den tidigare ägaren var väldigt trädgårdsintresserad. Medlem i trädgårdsföreningar och samlade på växter, framför allt lökväxter. Tyvärr var hon dålig under många år inna huset såldes och vi flyttade in så trädgården är nu vildvuxen och kräver mycket jobb. Detta i kombination med att vi flyttade från lägenhet och inte är speciellt belevade inom trådgårdshållning har lett till många timmar framför datorn och över böcker för att försöka luska ut vad det är som tittar upp i, och utanför, rabatterna.

Jag har nu en blomma som jag inte har en aning om vad det kan var, kanske är det till och med ogräs...
Den tittade upp tidigt i april och blommade i mitten på april med små, ca 2cm långa, blommor i purpur. Växten är ca 15-20sm hög och växer under en blodhassel och hängbjörk. Har ni någon aning om vad det kan vara? Tacksam för alla tips.
Eva 33c
Det är en dårört, Scopolia carniolica. Fin!
Cissi-84
Tack för otroligt snabbt svar. så det är inget ogräs då? :-)
Helen i Piteå Zon 5
nej, inget ogräs utan en väldigt fin rabattväxt enligt mitt tycke.
Peztis
Vad spännande att ta över en sådan trädgård! Börja inte röja nu i år utan kolla vad som dyker upp. Ni har ju hela livet framför er att fixa iordning!

Välkommen hit till Odla!
Cissi-84
Ja det är kul att det finns så mycket spännande i rabatterna.
Det här året gör jag så att jag rensar bort det jag vet inte ska vara där, typ gräs och nässlor. Resten får stå så att jag ser vad som kommer upp. Kanske att grannarna får sig ett gott skratt om det visar sig att jag har rabatterna fulla av blommande ogräs men hellre det än att rensa bort eventuellt fina blommor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon