batski
Har hittat två nätbutiker som säljer gul skugglilja (Tricyrtis latifolia). Någon som har erfarenhet av någon av dessa två?

Borealis

Hvits Trädgård
Helen i Piteå Zon 5
Jag har gul Skugglilja i min rabatt här i zon 5-6. Den växer i halvskugga/skugga i ngt. fuktig men väldränerad jord, brer ut sig med underjordiska utlöpare.
LundaKarin
Borealis har jag handlat av flera gånger (fast jag har inte beställt utan handlat av dem hos dem och på växtmarknader). Jättefina plantor och extremt kunnig personal. /Karin
Helen i Piteå Zon 5
coolgleam.gif hahaaa, jösses vad jag läste slarvigt a0a.gif
Jag läste 'om någon har erfarnhet från gul skugglilja'.....
nåja, nu har du fått svar i alla fall yes.gif
Även jag har handlat från Borealis via postorder och alltid varit nöjd
batski
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 14-05-2012, 09:18) *
coolgleam.gif hahaaa, jösses vad jag läste slarvigt a0a.gif
Jag läste 'om någon har erfarnhet från gul skugglilja'.....
nåja, nu har du fått svar i alla fall yes.gif
Även jag har handlat från Borealis via postorder och alltid varit nöjd

Haha, så kan det blir ibland tongue.gif

Tack båda! Hur höga brukar dina skugglijor bli Helen. Tror du de kan funka bra i kruka?
batski
Nånting som jag inte riktigt förstår är att på Borealis site står det att Tricyrtis latifolia blommar på sensommar och höst och på Hvits Trädgårds står det att de blommar juni-juli...
Helen i Piteå Zon 5
Här i Piteå blommar den i slutet av juli och in i augusti, kanske rent av lite längre.
Den blir ca. 40cm hög, tror säkert den skulle växa fint även i kruka men har ingen egen erfarenhet av det.
batski
Tack alla! Nu har jag beställt en biggrin.gif
Alexander-VG-zon3
Har haft en Tricyrtis formosana - Skugglilja och Tricyrtis hirta, men dom klarade inte av att övervintra hos mig i kruka fast det inte var en kall vinter, men dessa arter är kanske känsligare ? den du köpt verkar ju vara tåligare och härdigare.

Har inte varit inne på Borealis på jätte länge, men köpte också lite kul nu.
batski
CITAT (flaxss @ 14-05-2012, 21:23) *
Har haft en Tricyrtis formosana - Skugglilja och Tricyrtis hirta, men dom klarade inte av att övervintra hos mig i kruka fast det inte var en kall vinter, men dessa arter är kanske känsligare ? den du köpt verkar ju vara tåligare och härdigare.

Har inte varit inne på Borealis på jätte länge, men köpte också lite kul nu.

Jag får se till att isolera krukan inför vintern för säkerhets skull.

Ah blev du inspirerad? Kul smile.gif
Alexander-VG-zon3
Ja jag blev nog inspirerad tummenupp.gif alltid kul med nytt du får ta kort sen
batski
CITAT (flaxss @ 14-05-2012, 21:40) *
Ja jag blev nog inspirerad tummenupp.gif alltid kul med nytt du får ta kort sen

Nice biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon