Vinterflickan
Hej!

Fick hipp happ en plats till att plantera en klematis (?) på igår!
Framför huset har jag en spaljé där det idag är planterat en ros William Baffin, bredvid den en Viticella, Södertälje, sen nu i vår planterade jag en Viticella Polish Spirit till höger om Södertäljen - men nu finns det ytterligare en plats ledig vid södertäljen - vad skulle kunna vara lämpligt färgmässigt där?
Vill gärna ha en viticella, då de verkar vara lättskötta klematis & på den platsen finns bara morgon/fm-sol, så efter 12.00 är det skuggigare där smile.gif

Ni är ju så jätteduktiga på att tipsa här inne så jag kastar ut en tråd whistling.gif

Man kanske inte skulle ha klematis ens?! Jag är öppen för ideér!

oliv
Jag tycker vit passar fint, och jag planterade förra året två vita cl. viticella (det är de enda jag lyckas med): Maria Cornelia + Alba Luxurians. yes.gif
octachoron
Polish Spirit är ganska sen så för mig så blev en röd/blå-färgkombinationen först bara röd och sedan mestadels blå. Med det vill jag säga att du kanske inte behöver tänka på dess blomning så mycket när du funderar på samplantering.
Finn Klematis
Hej!

En bra ljusblå. Emilia Plater.

Finn
Kajsa
Jag har samma läge på Emilia Plater här, österläge soliga förmiddagar

Emilia Plater, viticella

Och i samma läge, öster Warszawska nike till höger och Jackmanii och så Emilia Plater vid väggen
Har också viticellorna Hanna och Maria Cornelia, Carmencita och många fler på min framsida.
Du kan gå in på mitt album/klematis för bilder på dom.
Vinterflickan
Hej!

Tack allesammans för era tips! Emilia Plater var jättefin men jag har varit på 3 olika plantskolor/handelsträdgårdar på Öland, + plantagen i Kalmar, Blomsterlandet, Sporrsjö utanför Kalmar & Ängsbackens handelsträdgård idag och ingen hade den!

Det fick bli en Alba Luxurians som Ängsbackens hade hemma (supertrevliga!), har en sån som planterades för två veckor sen på en annan plats men jag är ju så förtjust i vitblommande klematis och eftersom den blåa inte fanns.... Tack för alla tips!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon