Följande chili "följde med" ett paket Jamaican Bell som jag köpte hos Impecta för två år sedan. Den blir inte högre än ca 30-40 cm, och har ett ganska buskigt växtsätt. Frukterna är lila men övergår i mört mörkt rött när de mognar. Blir ganska små och hyfsat starka.
[attachment=69898:ok_nd_chili.JPG]
[attachment=69899:ok_nd_ch...__blomma.JPG]
Och igen blir bilderna roterade 90 grader - kan någon tala om varför?!?!?!?!
Den ser fin ut, men svårt att säga vad det är :-) Vilken form har frukten?
De är avlånga, men knubbiga. Förra året var de största bara några cm långa och de minsta nästan som stora blåbär. Detta KAN dock bero på att den inte fick jättemycket vatten, fösta året var frukterna något större än inte heller då var de längre än 3-4 cm.
Det är en väldigt "praktisk" sort eftersom den inte blir så stor och tar så mycket plats, den behöver inte bindas upp och den växer utmärkt också utomhus....
Spontant liknar den Lilac ganska mycket, men mina Lilac-plantor är ännu för små för att blomma så jag kan inte jämföra blommorna. Däremot tycks mina planta vara aningen mer lila även på stammen.
malin88
15-05-2012, 12:16
Beroende på hur frukterna ser ut så skulle det kanske kunna vara en purple jalapeno? De har ju lilavita blommor och får lila frukter som går över i vackert mahognyrött.
Purple Jalapeño verkar stämma ganska bra! Hur stora blir plantorna och vilket växtsätt har de (buskiga)?
Anja Danmark
16-05-2012, 06:07
Størrelsen afhænger af, hvor stor krukke, du dyrker den i - men i f.eks. 6 liter vil de blive 60-70 cm høje og let buskede.
Black Perl skulle jag kunna tänka mig...
Anja Danmark
16-05-2012, 20:02
CITAT (krafth @ 16-05-2012, 07:45)

Black Perl skulle jag kunna tänka mig...
Men ikke når frugterne er aflange

Det kunne også være Czechoslovakian Black - du må sætte billeder ind af frugterne!
Vad som tydligt syns är att det är en Capsicum annuum. Men vilken sort det skulle röra sig om är bara vilda spekulationer. Det skulle dessutom kunna vara en blandning. Ledsen, KRT, men jag tror inte du kommer att få ett 100 procentigt svar ens efter fruktsättning.
/Jakob
Nåja, eftersom det har börjat komma fruktämnen får jag väl avvakta och lägga in en bild när de har börjat utvecklas.
Jag kom dock precis på att frukterna tar ganska lång tid på sig att mogna, dvs slå om till rött, trots att den sätter frukt ganska tidigt. Är detta vanligt bland chili?
ronnaico
20-05-2012, 02:03
CITAT (KRT @ 14-05-2012, 08:39)

Följande chili "följde med" ett paket Jamaican Bell som jag köpte hos Impecta för två år sedan. Den blir inte högre än ca 30-40 cm, och har ett ganska buskigt växtsätt. Frukterna är lila men övergår i mört mörkt rött när de mognar. Blir ganska små och hyfsat starka.
[attachment=69898:ok_nd_chili.JPG]
[attachment=69899:ok_nd_ch...__blomma.JPG]
Och igen blir bilderna roterade 90 grader - kan någon tala om varför?!?!?!?!
Kan det möjligen vara Purple Tiger? Stämmer på utseendet vad jag kan se med mörk stam och "strimmiga" blad. Däremot har jag för mig att denna sort blir ganska hög.
Anja Danmark
20-05-2012, 07:24
CITAT (KRT @ 17-05-2012, 16:25)

Nåja, eftersom det har börjat komma fruktämnen får jag väl avvakta och lägga in en bild när de har börjat utvecklas.
Jag kom dock precis på att frukterna tar ganska lång tid på sig att mogna, dvs slå om till rött, trots att den sätter frukt ganska tidigt. Är detta vanligt bland chili?
Ja - det er helt normalt. Chilier er generelt frygteligt længe om at modne
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.