Chivvie
Hej!
Är nyinflyttad till en lägenhet med balkong i hörnet av huset. Den har vandrande sol från fm till em, men blåsigt. Vad kan jag odla som tål detta? Gillar doftande växter, lite grönsaker och har redan planerat salladsmix. Kan hänga på väggar, men har tak ovanpå som skymmer solen närmast väggen. (Har vägg i norr och väster på balkongen). Tacksam för tips på något lättodlat.
evaisa
Hej! Jag har två blåsiga balkonger på sjunde våningen......de är väldigt blåsiga. I början köpte jag glatt växter men nu har jag nästan gett upp... Det mesta blåser sönder. Under några år levde jag i tron att lavendel var den perfekta lösningen. De luktade gott och växte fint. samt överlevde vintern ute på balkongen (I Göteborg)

Men så kom förra och förrförra köldvintrarna. Lavendeln dog. Frös ihjäl.

Fast, om jag hade skyddat dem så hade de kanske klarat sig.

Oreganon trivdes också bra. Både lavendeln och oreganon var planterade i stora krukor på balkonggolvet. De klarade en vecka utan vattning.

Nu finns det några små lökar som överlevt vintern........

Lyckat till sick.gif

dorislina
Jag puffar upp den här tråden lite. Igår blåste hälften av mina växter sönder och det lär ju blåsa fler gånger i sommar så jag behöver också lite tips.
batski
Nog måste det finnas växter som tål blåst, det finns ju blåsiga ställen i naturen där det växer ändå. Så ni får helt enkelt kolla upp växter som tål blåst och satsa på såna. Och får ni undvika höga och/eller sköra växter.
Bassam
Hej
Du kan  googla på den sida http://www.odla.nu/artiklar/ute/buskar-och-hackvaxter/vind-och-salttaliga-buskar)
H.Bassam
mieb
Jag måste nog ändå rekommendera lavendel. Den är väldigt tålig och håller sig fin även om det blåser halv storm. Även rosor är tåliga i blåst och håller sig bara friskare där det är bra luftväxling. Jag har haft både lavendel och rosor mot balkongräcket på min utsatta balkong i västerläge under flera år. Vanliga ica-rosor är bra säsongsblommor som växer och blir stora och frodiga om man sätter dem i en rejäl kruka och ger näring.

När det gäller hur växter klarar vintrarna så är det chansningar vare sig man har sin trädgård på marken eller på balkongen. De senaste kalla vintrarna har gått hårt åt många trädgårdar och jag tror att man får räkna med att allt inte klarar sig varje år. Min kinkiga och "svåra" Eden Rose klarade tex förra vargavintern och blommade fantastiskt på balkongen hela förra sommaren, för att sedan dö i vårsolen efter den här ganska milda vintern. Så kan det vara.

Om du vill ha lite större växter så verkar dvärgsyrenen klara det mesta. Min är tre år tror jag och den bara växer och växer och blommar med doftande blommor två gånger varje säsong.
Mot din norrvägg kan du ha alpklematis ifall du gillar att tampas med växtglada växter som tål allt och tycker om att rymma ut från balkongen på det mest vilda sätt... biggrin.gif De blommar dessutom med vackra blommor i skiftet maj/juni och med en något mindre blomning i augusti.

Lycka till och våga experimentera. Det är kul!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon