H Anders
14-05-2012, 11:04
Jag har haft ett omfattande sorkangrepp. De har förstört en tio meter lång upphöjd rabatt.

Därför har jag grävt ur all jord ur den.
Nu har jag två val. Antingen ta bort rabatten och så gräsmatta eller göra en rabatt med odling i sand. Jag kan föreställa mig att det är svårare för sorken att gräva gångar i sand.
Är det någon som har erfarenhet kring detta?
Gossen Ruda
14-05-2012, 17:35
CITAT (H Anders @ 14-05-2012, 12:04)

Jag har haft ett omfattande sorkangrepp. De har förstört en tio meter lång upphöjd rabatt.

Därför har jag grävt ur all jord ur den.
Nu har jag två val. Antingen ta bort rabatten och så gräsmatta eller göra en rabatt med odling i sand. Jag kan föreställa mig att det är svårare för sorken att gräva gångar i sand.
Är det någon som har erfarenhet kring detta?
Jag kan nog tänka mig att det är mer lättgrävt för sorken i sand. Småsten är nog bäst.
H Anders
14-05-2012, 18:47
På ett sätt är det väl mer lättgrävt i sand, men det verkar svårt att göra en hållbar gång. Sandgången borde väl kollapsa med en gång?
Gossen Ruda
14-05-2012, 20:21
Är sanden någorlunda fuktig håller nog gången ett tag fast å andra sidan är det inte så lätt att odla i sand.
Anja Danmark
14-05-2012, 21:15
CITAT (H Anders @ 14-05-2012, 19:47)

På ett sätt är det väl mer lättgrävt i sand, men det verkar svårt att göra en hållbar gång. Sandgången borde väl kollapsa med en gång?
Det vil jeg også tro, så jeg kan forestille mig, at de giver op, hvis de ikke kan grave en gang
H Anders
15-05-2012, 11:07
Ok, tackar. Jag orkar inte göra om hela rabatten så det blir gräsmatta igen där. Jag provar sandodling på ett annat ställe så för vi se vad som händer.
Eva i Västerås
15-05-2012, 11:14
Välj växter som inte sorken gillar.
Jag hade en rabatt som blev söndergrävd.
Funderade på gräsmatta, men istället gjorde jag en alliumrabatt.
Där satte jag gräslök som kantväxt, kirgislök och andra vackra i bakgrunden och gul lök/vitlök däremellan (för matskörd sen). Sedan fyllde jag på med tagetes, låga o höga, och kryddörter.
Inte min vackraste rabatt, men mitt vackraste grönsaksland!
Kanten av gräslök fick vara kvar och jag fyllde på med lite olika växter åren efter.
Det blev inte uppätet medan jag bodde kvar där i alla fall.
Välj växter som inte sorken gillar.
Jag hade en rabatt som blev söndergrävd.
Funderade på gräsmatta, men istället gjorde jag en alliumrabatt.
Där satte jag gräslök som kantväxt, kirgislök och andra vackra i bakgrunden och gul lök/vitlök däremellan (för matskörd sen). Sedan fyllde jag på med tagetes, låga o höga, och kryddörter.
Inte min vackraste rabatt, men mitt vackraste grönsaksland!
Kanten av gräslök fick vara kvar och jag fyllde på med lite olika växter åren efter.
Det blev inte uppätet medan jag bodde kvar där i alla fall.
Garden bliss
16-05-2012, 07:28
Kan du inte gräva ur jorden och kanta botten med nät så de inte kommer in? Eller springer de på ytan också?
H Anders
16-05-2012, 19:58
Nu är sorken död. Jag har bit för bit förstört gångsystemet och nu var det koncentrerat till ett mindre område. Jag stack ned en vattenslang och ganska omgående kom en sork, stor som en råtta, upp. Vi slog ihjäl den och lät vattnet stå på tills hela systemet verkade fyllt.
Den sprang även på markytan så nät i botten hade inte hjälpt. Nu hoppas vi att det inte finns fler. I så fall provar vi samma sak igen.
Nu har vi flyttat den enda växt som sorken skonade, stormhattarna. Men de är ju giftiga från rot till topp.
Gossen Ruda
16-05-2012, 20:30
CITAT (H Anders @ 16-05-2012, 20:58)

Nu är sorken död. Jag har bit för bit förstört gångsystemet och nu var det koncentrerat till ett mindre område. Jag stack ned en vattenslang och ganska omgående kom en sork, stor som en råtta, upp. Vi slog ihjäl den och lät vattnet stå på tills hela systemet verkade fyllt.
Den sprang även på markytan så nät i botten hade inte hjälpt. Nu hoppas vi att det inte finns fler. I så fall provar vi samma sak igen.
Nu har vi flyttat den enda växt som sorken skonade, stormhattarna. Men de är ju giftiga från rot till topp.
Troligen vattensork/mullsork. Jag hade problem med en sån förra året innan jag lyckades stänga in den i en gång och stampade ihjäl den. Jag hittar fortfarande gömda hål och trampar ner i gångarna både i rabatter och gräsmatta.
Anna-Karin Lundberg
18-05-2012, 06:26
Jag har dödat många sorkar i samma gång med hjälp av en fälla betad med morot. Men efter ett tag verkar de lära sig och fler går inte i fällan så den måste flyttas. Min erfarenhet är tyvärr att det inte rör sig om EN sork utan en stor familj. De springer även på ytan, har med hjälp av hunden tatt nån "på land" också. De håller på att förstöra min ganska nyplanterade häck, var man än gräver längs häcken är det tunnlar.
Huggorm
18-05-2012, 10:15
En bra katt är guld värd. Det är inte många som rår på de riktigt stora sorkarna, men vi hade en när jag växte upp som var skicklig. En gång satt den i en hel dag nere vid diket och vakade, och till slut kom den släpande på en vattensork som var stor som ett marsvin. Vanliga åkersorkar tog den också många.
Jag har sandjord här hos mig och jag upplever att sorken gräver gångar väldigt grunt, snarare bland gräsrötterna än nere i jorden. När man går över gärdet får man akta vart man sätter fötterna, för det är lätt att snubbla i sorkhålen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.