Full version: Beläggning i termos
Christa
Vi har en termos som har en mörkbrun beläggning inuti. Kan vara kaffe eller te min sambo minns inte. Kan man hälla i något surt och lösa upp den?

Vad i så fall så jag inte skadar den?

När jag försökte med flaskborsten blev det bara lite fläckar som blev rena. Det är en stor djup termos så det är svårt att komma åt med en borste.

Gossen Ruda
CITAT (Christa @ 14-05-2012, 13:04) *
Vi har en termos som har en mörkbrun beläggning inuti. Kan vara kaffe eller te min sambo minns inte. Kan man hälla i något surt och lösa upp den?

Vad i så fall så jag inte skadar den?

När jag försökte med flaskborsten blev det bara lite fläckar som blev rena. Det är en stor djup termos så det är svårt att komma åt med en borste.

Är det tefläckar kan du testa med vatten och salt.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Es gibt so viele Mittel um die Thermoskanne sauber zu kriegen.

Entweder wie Gossen sa, Salt oder Backpulver. Zitrone oder auch sehr gut sind die reinigungstablettten für Zahnprothesen.

Elisabeth
Christa
CITAT (Gossen Ruda @ 14-05-2012, 13:22) *
Är det tefläckar kan du testa med vatten och salt.

Hur länge behöver den vara fylld med saltvatten?

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 14-05-2012, 13:26) *
Es gibt so viele Mittel um die Thermoskanne sauber zu kriegen.

Entweder wie Gossen sa, Salt oder Backpulver. Zitrone oder auch sehr gut sind die reinigungstablettten für Zahnprothesen.

Elisabeth

Vie lange soll es mit zitrone oder backpulver stehen? Skall man blanda med vatten? Reinigungstablettten für Zahnprothesen habe ich keine zu hause.
Skeppsråttan
Varför pratar ni utrikiska? unsure.gif

Jag brukar hälla i hett vatten tillsammans med Yes och låta det stå några timmar, sen är det rent på gamla äckliga kafferester. Förmodar att det funkar med maskindiskmedel också, men det har inte jag behövt. Och då har det varit termosar som varit jätteskitiga, såna som stått här på jobbet i evigheter...
CITAT (Christa @ 14-05-2012, 13:50) *
Hur länge behöver den vara fylld med saltvatten?
Vie lange soll es mit zitrone oder backpulver stehen? Skall man blanda med vatten? Reinigungstablettten für Zahnprothesen habe ich keine zu hause.

Det är väl klart Christa att man får köpa dessa rengöringstabletter für tandprotheser. Ingenting är gratis. Gubben använder som även för att göra rent grejor/tillbehör till höraparaten.

Skeppsråttan pratade jag ut riskiga? Då var jag väl precis innan i ett tyskt forum, ursäkta mig då.......

Elisabeth
Christa
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 14-05-2012, 14:11) *
Det är väl klart Christa att man får köpa dessa rengöringstabletter für tandprotheser. Ingenting är gratis. Gubben använder som även för att göra rent grejor/tillbehör till höraparaten.

Skeppsråttan pratade jag ut riskiga? Då var jag väl precis innan i ett tyskt forum, ursäkta mig då.......

Elisabeth

Det jag frågade var ju hur länge det skulle stå citron eller bakpulverblandning i termosen. Jag antar att det måste blandas med vatten.

CITAT (Skeppsråttan @ 14-05-2012, 13:53) *
Varför pratar ni utrikiska? unsure.gif

Jag brukar hälla i hett vatten tillsammans med Yes och låta det stå några timmar, sen är det rent på gamla äckliga kafferester. Förmodar att det funkar med maskindiskmedel också, men det har inte jag behövt. Och då har det varit termosar som varit jätteskitiga, såna som stått här på jobbet i evigheter...

Maskindiskmedel är ju starkare så det kanske funkar bättre men vanligt diskmedel funkade inte.
Peztis
Prova att hälla varmt vatten och ättika, låt stå en stund. Brukar faktiskt funka med att få bort de flesta fläckarna, tycker jag.

Annars kan man prova hett vatten och maskindiskmedel som nämnts ovan.
CillaM
Citronsyra som man köper på bakavdelningen i mataffären, runt 15 kr påsen. 1-2 tsk, kallt eller varmt vatten spelar ingen roll. Låt stå 1 dygn o skölj ordentligt. Ställ termosen uppochned för att torka ut ordentligt.
Irene_L
Jag brukar lägga i en tuss Svinto och lite vatten i termosen. På med korken och skaka. Enkelt och lätt! tummenupp.gif
Farbror Blå
Jag har funnit lösningen på detta problem! Jag samlar på tekannor, gammalt sten- och lergods bla och när man köper något begagnat vill man ju diska extra rent.
Jag har ingen diskmaskin, men hade tidigare och det blev en halv förpackning tabletter kvar.
Jag har nu funnit att vad man än vill göra rent, så fungerar det med varmt vatten+ en halv tablett.
Lämpligast löser man upp tabletten/finfördelar den, sedan fyller man kannan/termosen/porslinet med varmt vatten ( i don termos gärna direkt ur vattenkokaren!) och låter stå!
Minns bara att det du diskar ska vara fyllt!

detta funkar kanon på tekoppar som fått missfärgningar, te- och kaffekannor..
OCH i min ståltermos hade någon mindre nogräknad person en gång hällt kaffe.. och sedan smakar ju allting kaffe, trots otaliga diskningar.
En halv tablett, kokande vatten och VIPS klart=)
Christa
CITAT (Farbror Blå @ 14-05-2012, 22:20) *
Jag har funnit lösningen på detta problem! Jag samlar på tekannor, gammalt sten- och lergods bla och när man köper något begagnat vill man ju diska extra rent.
Jag har ingen diskmaskin, men hade tidigare och det blev en halv förpackning tabletter kvar.
Jag har nu funnit att vad man än vill göra rent, så fungerar det med varmt vatten+ en halv tablett.
Lämpligast löser man upp tabletten/finfördelar den, sedan fyller man kannan/termosen/porslinet med varmt vatten ( i don termos gärna direkt ur vattenkokaren!) och låter stå!
Minns bara att det du diskar ska vara fyllt!

detta funkar kanon på tekoppar som fått missfärgningar, te- och kaffekannor..
OCH i min ståltermos hade någon mindre nogräknad person en gång hällt kaffe.. och sedan smakar ju allting kaffe, trots otaliga diskningar.
En halv tablett, kokande vatten och VIPS klart=)

Hur länge behöver blandningen stå i termosen?
Gossen Ruda
CITAT (Christa @ 15-05-2012, 07:37) *
Hur länge behöver blandningen stå i termosen?

Tills det blir rent kanske. Måste du ha en fullständig beskrivning? Prova lite själv också med utgångspunkt från alla tips du fått. rolleyes.gif
CITAT (Gossen Ruda @ 15-05-2012, 07:52) *
Tills det blir rent kanske. Måste du ha en fullständig beskrivning? Prova lite själv också med utgångspunkt från alla tips du fått. rolleyes.gif

rotfl.gif rotfl.gif
Christa
CITAT (Gossen Ruda @ 15-05-2012, 07:52) *

Aha, så du menar att man bara häller i någon av blandningarna och så piper den när det är klart...

*Stintan*
CITAT (Christa @ 15-05-2012, 10:19) *
Aha, så du menar att man bara häller i någon av blandningarna och så piper den när det är klart...

giggle.gif det här blir roligare och roligare..
Gossen Ruda
CITAT (Christa @ 15-05-2012, 10:19) *

Ibland undrar jag varför du ställer alla dessa frågor och om du verkligen är så handlingsförlamad som du försöker verka? unsure.gif Driver du med oss?
Christa
"En halv tablett, kokande vatten och VIPS klart=)" Tolkade jag som att beläggningen lossnar direkt och det sedan bara är att hälla ur blandningen.

Längre upp står det dock "Lämpligast löser man upp tabletten/finfördelar den, sedan fyller man kannan/termosen/porslinet med varmt vatten ( i don termos gärna direkt ur vattenkokaren!) och låter stå!"

Varför skulle jag testa mig fram till rätt verkningstid om någon annan redan har gjort det?

Att rent visuellt se ner i en termos om beläggningen där inne har lossnat är inte möjligt.

Visst kan jag låta blandningen stå ett dygn för säkerhets skull men att ställa frågor är också ett sätt att visa intresse för dom tips man får.

Gossen Ruda
CITAT (Christa @ 15-05-2012, 11:53) *
"En halv tablett, kokande vatten och VIPS klart=)" Tolkade jag som att beläggningen lossnar direkt och det sedan bara är att hälla ur blandningen.

Längre upp står det dock "Lämpligast löser man upp tabletten/finfördelar den, sedan fyller man kannan/termosen/porslinet med varmt vatten ( i don termos gärna direkt ur vattenkokaren!) och låter stå!"

Varför skulle jag testa mig fram till rätt verkningstid om någon annan redan har gjort det?

Att rent visuellt se ner i en termos om beläggningen där inne har lossnat är inte möjligt.

Visst kan jag låta blandningen stå ett dygn för säkerhets skull men att ställa frågor är också ett sätt att visa intresse för dom tips man får.

Hur vet du då att det finns en beläggning?
Christa
CITAT (Gossen Ruda @ 15-05-2012, 11:55) *
Hur vet du då att det finns en beläggning?

När man har te i termosen så smakar det blärp och man ser att det är beläggning i botten. Jag försökte med en flaskborste och då blev det lite rena fläckar men det är en 1-liters termos så skaftet räckte inte riktigt.

Jag tror att det är beläggning i hela och att det bidrar till att det blir så mörkt så man ingenting ser.
hattstugan

Man ska aldrig använda flaskborste mot termosglas!! Risk finns att man petar hål på glaset!

Christa
CITAT (hattstugan @ 15-05-2012, 14:07) *
Man ska aldrig använda flaskborste mot termosglas!! Risk finns att man petar hål på glaset!

Det är en ståltermos. Finns det glastermosar fortfarande?
Kryddan03
Helt plötsligt förstår jag varför det finns bruksanvisning på tandkrämstubar...
malcolm
Testa med avkalkningsmedel för kaffebryggare.
anne-li i olofstorp
Prova med liiiite hett vatten och risgryn, skaka, skaka och skaka! (Vet tyvärr inte hur många gånger,, men SKAKA)
Upprepa och tillsätt lite diskmedel, därefter skölj och jag garanterar att det är rent!!!! flirting.gif
Peztis
Använder du ättika så räcker det nog med en 30 min eller så, troligen samma sak med citronsyra. Använder du maskindiskmedel (där är fördelen med pulver att man behöver inte dela eller finfördela tabletten) så låt det stå över natten.

Ta en ficklampa och lys ned i termosen så borde du lättare se om där är beläggning kvar eller inte.
EMEL
Fyll termosen med riktigt varmt vatten och häll i 2-3 tsk bakpulver och när det fräst färdigt kör runt med borste . Fungerar jämt för mig .
Christa
CITAT (EMEL @ 15-05-2012, 20:34) *
Fyll termosen med riktigt varmt vatten och häll i 2-3 tsk bakpulver och när det fräst färdigt kör runt med borste . Fungerar jämt för mig .

Det där med bakpulver är nog det mest spännande tipset jag har fått. Elisabeth skrev det också men inte om det skulle blandas med vatten och temperaturen på det eventuella vattnet och inte hur länge.

Tänk så mycket enklare när man skriver som du Emel.

Detta skrivet därför att Ruda och Elisabeth tyckte det var såå konstigt att jag frågade om detaljer och inte bara provade runt på egen hand.

När jag från början ställde frågan så trodde jag nog mest på något surt men var rädd att jag skulle skada termosen om jag tog för starkt eller lät det stå för länge.

Tack för alla tips jag har fått!
Christa jag förutsatte att man som vuxen kvinna har lite kunskaper om det ena och det andra. Bakpulver använder man ju till lite olika saker och då alltid med vatten. Att det inte hjälper om man strör lite torr pukver i termos förstår man ju eller hur.....

Elisabeth
Skeppsråttan
Nä Elisabeth lägg av. Såna kunskaper lärs inte längre ut i skolan, har då inte gjorts i min tid och jag är inte så mycket yngre än Christa tror jag. Och dina råd skrevs på utrikiska dessutom, vilket Christa försökte förstå genom att skriva motfrågor på samma språk. Hedervärt tycker jag av henne, men när jag frågade varför ni skrev på utrikiska fick jag ett jäkla tyket svar av dig.

*Stintan*
CITAT (Birgits trädgård @ 16-05-2012, 03:13) *
Elisabeth, jag förutsätter att man som mogen kvinna inte gör sig sarkastisk på det sätt som jag tycker att du gör. Gossen Muda är inte bättre han, men han må väl å andra sidan bara vara en pojkspoling också(framförallt av hans avatar att döma) giggle.gif .

Vad pysslar du med själv? nono.gif
Delar du trädgård med Benny?
Red Top
CITAT (*Stintan* @ 16-05-2012, 05:15) *
Vad pysslar du med själv? nono.gif
Delar du trädgård med Benny?

Ja det gör hon alldeles säkert. [attachment=69950:smilie_g...3_giggle.gif]

CITAT (Birgits trädgård @ 16-05-2012, 01:53) *
Vad trevligt! Ännu ett foto på en padda. yahoo.gif Jag delar helt min åsikt med dig att paddor, och framförallt deras parningstid i vattnet hör till ett av de största vårtecknen. Min man (som fick sitt konto avstängt) bidrog med den här bilden:
(Jag tycker den är värd att lägga upp igen även fast den förmodligen inte kommer vara med i själva fototävlingen. wink.gif )

Red Top
CITAT (Skeppsråttan @ 15-05-2012, 22:24) *
Nä Elisabeth lägg av. Såna kunskaper lärs inte längre ut i skolan, har då inte gjorts i min tid och jag är inte så mycket yngre än Christa tror jag. Och dina råd skrevs på utrikiska dessutom, vilket Christa försökte förstå genom att skriva motfrågor på samma språk. Hedervärt tycker jag av henne, men när jag frågade varför ni skrev på utrikiska fick jag ett jäkla tyket svar av dig.

Christa försökte inte förstå, hon förstod precis vad Elisabeth skrev. Vilket syns på det korrekta svaret. yes.gif

Dessutom var inte svaret från Elisabeth till dig särskilt "tyket". Det var en helt rimlig förklaring. Har man tyska, som modersmål och precis har varit inne på ett tyskt forum, märker man nog inte själv att man skriver på sitt eget modersmål, när man hoppar över till ett annat välbekant forum.

Gör inte hönor av fjädrar i onödan. [attachment=69951:2e5nrqf.gif]
Red Top
Glömde förresten:

CillaM:s metod är den jag använder. Jag brukar använda, c:a en matsked citronsyra, (vilket är betydligt miljövänligare än maskindiskmedel((som oxå är väldigt effektivt flirting.gif )), men jag brukar hälla i kokhett vatten från vattenkokaren. Fyller ända upp, och låter stå över natten, för säkerhets skull. Simsalabim, så är både termosar, tekannor, tekoppar skinande fria från beläggningar. [attachment=69952:hapydancsmil.gif]

Har man fler föremål, går det utmärkt att återanvända citronsyreblandningen, eftersom den fungerar lika bra kall.

Bakpulver eller ättika fungerar säkert lika bra, men jag har inte prövat det. [attachment=69953:ja2.gif]
CITAT (Red Top @ 16-05-2012, 06:47) *
Christa försökte inte förstå, hon förstod precis vad Elisabeth skrev. Vilket syns på det korrekta svaret. yes.gif

Dessutom var inte svaret från Elisabeth till dig särskilt "tyket". Det var en helt rimlig förklaring. Har man tyska, som modersmål och precis har varit inne på ett tyskt forum, märker man nog inte själv att man skriver på sitt eget modersmål, när man hoppar över till ett annat välbekant forum.

Gör inte hönor av fjädrar i onödan. [attachment=69951:2e5nrqf.gif]

Tack Red Top så måste det har varit yes.gif Ibland när man hoppar mellan olika fora då kan det bli så.

Skeppsråttan jag lärde mig det inte heller i skolan, man lär sig mycket genom livet.

Elisabeth
*Stintan*
CITAT (Red Top @ 16-05-2012, 06:39) *
Ja det gör hon alldeles säkert. [attachment=69950:smilie_g...3_giggle.gif]

CITAT (Birgits trädgård @ 16-05-2012, 01:53) Vad trevligt! Ännu ett foto på en padda. yahoo.gif Jag delar helt min åsikt med dig att paddor, och framförallt deras parningstid i vattnet hör till ett av de största vårtecknen. Min man (som fick sitt konto avstängt) bidrog med den här bilden:
(Jag tycker den är värd att lägga upp igen även fast den förmodligen inte kommer vara med i själva fototävlingen. wink.gif )

Ooops ja där ser man! giggle.gif Kanske hade varit bra att ändra beteende samtidigt med könsbytet. g.gif
Christa
CITAT (Red Top @ 16-05-2012, 06:47) *

Suck! Hur skall jag kunna förstå om man skall 1 eller 3 teskedar per liter vatten och om det skall vara varmt eller inte?

Jag tänkte provat med 1 tsk per liter och ljummet vatten eftersom Elisabet inte svarade när jag frågade om det.

Jag äär inte ute efter att trassla till det i onödan. Jag har inte tid med sådant trams och att retas med folk eller göra sig rolig på deras bekostnad hör till det som jag betraktar som omoget.

Jag började min yrkesbana som kemist och det kan förståss förklara varför jag söker den optimala kemiska sammansättningen och som sagt varför skall jag börja experimentera fram den bästa blandningen för rengöring om någon annan är vänlig nog att dela med sig av sina erfarenheter?

Att man kan använda bakpulver för att lösa upp beläggningar har jag f öv aldrig hört talas om tidigare och det lät så spännande så det tänker jag prova först om jag bara har något hemma.
Red Top
CITAT (Christa @ 16-05-2012, 08:50) *
Suck! Hur skall jag kunna förstå om man skall 1 eller 3 teskedar per liter vatten och om det skall vara varmt eller inte?

Jag tänkte provat med 1 tsk per liter och ljummet vatten eftersom Elisabet inte svarade när jag frågade om det.

Jag äär inte ute efter att trassla till det i onödan. Jag har inte tid med sådant trams och att retas med folk eller göra sig rolig på deras bekostnad hör till det som jag betraktar som omoget.

Jag började min yrkesbana som kemist och det kan förståss förklara varför jag söker den optimala kemiska sammansättningen och som sagt varför skall jag börja experimentera fram den bästa blandningen för rengöring om någon annan är vänlig nog att dela med sig av sina erfarenheter?

Att man kan använda bakpulver för att lösa upp beläggningar har jag f öv aldrig hört talas om tidigare och det lät så spännande så det tänker jag prova först om jag bara har något hemma.

Christa!

Mitt inlägg var inte riktat till dig och definitivt inte någon kritik mot dig eller din förmåga att förstå. Det var ett svar på Skeppsråttans inlägg.

Man måste inte missförstå allt som skrivs och inte heller ta åt sig personligen. smile.gif
Bakpulver är bra för mycket.

T ex mot myror i trädgården eller i avloppet. I stugan, när vattnet i diskbänken bara rann sakta ner så hälle vi i några skedar bakpulver och direkt kokande vatten efteråt. Efteråt var det mycket bättre igen.

Bakpulver är användbart till mycket, inte bara bakning.

Nu skrev jag inte på utrikiska trots att jag skrev nåt i ett tyskt forum förut smile.gif

Elisabeth
Motti
Jag är ju Jägarfru och har koll på Thermosar och dess rengöring ;)Hett vatten och maskindiskmedel låt stå i ett par timmar skölj i många vatten klart !
*Stintan*
CITAT (Birgits trädgård @ 16-05-2012, 23:51) *
Benny är min man, vi bor ihop och har en gemensam trädgård.
Så. Nu har vi klarat upp detta. smile.gif

Du har visst glömt att raka dig! Hur dumma tror du att vi är?
Biggan_
CITAT (*Stintan* @ 17-05-2012, 07:04) *
Du har visst glömt att raka dig!

giggle.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon