Full version: P. grandiflorum
Malva15
Jag har en pelargon grandiflorum som jag köpt i blom. Om jag vill att den skall blomma nästa år hur skall den då stå under vintern?
Skall den stå väldigt svalt eller duger ett svalt fönster i bostaden? rolleyes.gif
Red Top
Det finns många skolor när det gäller pelargoner. Själv förvarar jag alla mina i lägenheten. I det svalaste rummet, sovrummet. Det går lika bra att behandla pelargoner som vilken krukväxt, som helst och sedan klippa ner den på senvintern och ta skott. Tänk bara på att den vill ha mkt ljus och var försiktig med vattningen.
Malva15
Just P. grandiflorum är ju en art, vildpelargon, så jag undrar bara om den kanske behöver stå svalare än andra pelargoner under vintern? confused.gif
Eva i Skåne
Regaler och doftisar vet jag blommar bättre om de fått en sval period, men jag vet inte säkert om det är så med vildarna också.
Du kan väl alltid prova att ge din vilde en sval period nu om den inte fått det tidigare.

Det behöver inte vara hela vintern utan kan räcka med några veckor, t ex att man flyttar ut dom när risken för nattfrost är över, men det fortfarande inte är så många grader ute, men tänk då på att inte flytta direkt från innetemperatur till 5-6 grader ute. Täck med fiberduk mot både sol och kyla. Efter några dagar kan du lätta på fiberduken.

P grandiflorum är vacker och blomvillig. Hoppas din blommar i år också smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon