Linnsan333
Hej!
Vi har tagit över en odlingslott som varit övergiven i 2- 3 år. vi jordfräste och har nu sått gräs. vi grundgödslade med kogödsel innan sådd. Nu undrar jag när det behövs gödslas igen och med vad? Vi sådde gräset igår. Vi vill gärna gödsla ekologiskt.
KRT
Om ni inte har några växter är det absolut inte lönt att gödsla. I värsta fall bränner ni sönder rötterna på de spirande gräsplantorna.

Ni kan nog avvakta ett bar tag, iaf tills ni fått en riktig gräsmatta att gödsla.....
Aqvakul
Ev en giva med hönsgödsel vid midsommar, om det växer dåligt. Annars inget förrän nästa vår. Absolut viktigast är att vattna. När gräset har börjat komma upp så ska man inte småskvätta utan vatttna rikligt varje gång.
Linnsan333
Tack för svaren! Vår granne sådde gräs och har öst på mängder med gräsgödsel på det, vita kulor är det så jag trodde att man var tvungnen att gödlsa rätt så snart.
KRT
Har ni en bra grund, dvs bra jord ni sått på kommer det räcka långt! Vill ni snabba på processen och få gräset att gro fortare skulle jag i stället rekommendera att införskaffa lite tunn täckduk (finns tex på Plantagen och liknande ställen, det ska vara den tunna vita) och täck sådden. Detta gör att fukten bibehålls bättre och det blir lite varmare, och därför gror gräset snabbare. En av hemligheterna med att få gräsmatta snabbt är också att vattna tillräckligt, om det inte regnar regelbundet vill säga och så lagom tätt. Täckduk förhindrar dessutom fröna att blåsa omkring om det är torrt och att sparvarna äter upp dem smile.gif
Linnsan333
Tack för tipset! Lutar nog att vi köper en sån duk idag närvi ska iväg och kolla på staket att sätta upp runt om. Det är ju en himla jobbig väntan, vi kollar varje dag om inte ngt litet frö börjat gro än wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon