Full version: Är detta en tjuv?
is-te
Är detta en tjuv? ser inte så ut va?
[attachment=69911:tjuv.jpg]
Åsa, mälardalen zon 2
Ja det är en tjuv.
Peztis
En tjuv är ju ett skott somkommer i ett bladveck så ja, jag håller med Åsa.

Antar att det heter tjuv för att skottet "tjuvar" näringen från toppen där frukterna ska komma och växa sig stora och fina. Annars lägger plantan energin även på att utveckla skottet och frukter som kommer där och då blir det mindre/färre frukter.
is-te
CITAT (Peztis @ 14-05-2012, 16:04) *
En tjuv är ju ett skott somkommer i ett bladveck så ja, jag håller med Åsa.

Antar att det heter tjuv för att skottet "tjuvar" näringen från toppen där frukterna ska komma och växa sig stora och fina. Annars lägger plantan energin även på att utveckla skottet och frukter som kommer där och då blir det mindre/färre frukter.

Joo.. men tycker att denna ser annorlunda ut. Ibland ser det ut som jag har toppat tomaterna för de får två toppar ibland. Vilket det ser ut som den här har fått. Men den ska alltså ha en topp bara? det är högväxanade tomater
jaj-51
Ja vist ser det ut som en tjuv, men skall tomatplantan tjuvas ?
Eva i Västerås
En del tomatsorter är besvärligare så; dom nästan delar sig till 2 i toppen. Det blir inga tydliga tjuvar.
Då får man ta sekatören och klippa försiktigt och nära den större stjälken.
Vanliga tjuvar går ju lätt attt bryta av, där är "brottanvisningen" tydlig.
ingaröbo
Jag tycker också att din tjuv är lite annorlundare, sitter inte där den brukar. Jag hade inte tagit bort den. I och för sig kanske det är en sorts tomat som ger annorlunda tjuvar?

Vanliga tjuvar (eller tjyvar som jag hellre säger) gör ju inte så stora "sår" som kvisten du pekar på skulle göra om du nöp av eller klippte bort, riktiga tjuvar brukar man ju på ett enkelt sätt bara nypa av.
RitRat
Helt rätt, det är inte en vanlig tjuv. Den här plantan har istället bildat två toppar.

Men vill man få en kraftig tomatplanta, av en sort som normalt "tjyvas", ska man inte tillåta dem att få två toppar heller.
is-te
CITAT (RitRat @ 15-05-2012, 23:17) *
Helt rätt, det är inte en vanlig tjuv. Den här plantan har istället bildat två toppar.

Men vill man få en kraftig tomatplanta, av en sort som normalt "tjyvas", ska man inte tillåta dem att få två toppar heller.

Okej. Detta ser ut som det är två toppar på gång. Tror det är en brandywine eller "cosoluto forentino"(dålig stavning) Varför är inte två toppar bra? borde ge flera tomater? men kanske mindre?

Jag har ca 10 tomatplantor, kanske ska prova att ha två toppar på några, och några med en, och sedan sen om det blir någon skillnad.

CITAT (ingaröbo @ 15-05-2012, 09:14) *
Jag tycker också att din tjuv är lite annorlundare, sitter inte där den brukar. Jag hade inte tagit bort den. I och för sig kanske det är en sorts tomat som ger annorlunda tjuvar?

Vanliga tjuvar (eller tjyvar som jag hellre säger) gör ju inte så stora "sår" som kvisten du pekar på skulle göra om du nöp av eller klippte bort, riktiga tjuvar brukar man ju på ett enkelt sätt bara nypa av.

Nej precis, detta är mer som att stjälken delar på sig
*Stintan*
Tar du inte bort tjyvarna (i det här fallet den extra toppen) så tar ju dessa kraft ifrån resten av plantan vilket gör att den inte orkar utveckla så många tomater. Det är bara busktomater som inte ska tjyvas!
jaj-51
Två stammar på en tomatplanta blir inte bra, för tät med blad.
Det behövs massor av ljus och luft för att få friska fina plantor med tomater.

En bild från min egen odling

Tomater i Vaxthuse

johan1983
Kan du jämföra med den här bilden?

Ser den ut så här så är det en tjuv

is-te
CITAT (johan1983 @ 17-05-2012, 01:28) *
Kan du jämföra med den här bilden?

Ser den ut så här så är det en tjuv

Hahaha! ser likheter på en sådan utveckling! tar bort den

CITAT (jaj-51 @ 16-05-2012, 16:31) *
Två stammar på en tomatplanta blir inte bra, för tät med blad.
Det behövs massor av ljus och luft för att få friska fina plantor med tomater.

En bild från min egen odling

Tomater i Vaxthuse

Ser bra ut! vad är det för sorter? då litar jag på ditt omdöme och kör med en topp på alla istället =)
Anja Danmark
Jeg dyrker en del af mine tomater med to stammer - dog kun dem med mindre frugter, og de giver faktisk dobbelt udbytte på den måde smile.gif

Så hvis man har pladsen til det, kan man sagtens gøre det med et par af planterne...

jaj-51
CITAT (is-te @ 17-05-2012, 18:14) *
Hahaha! ser likheter på en sådan utveckling! tar bort den
Ser bra ut! vad är det för sorter? då litar jag på ditt omdöme och kör med en topp på alla istället =)

Foto är "gammalt" från den tiden jag odlade många sorter ... något år var det över 80 sorter.
Det enda jag vet är att alla är högväxande ... smakar bäst gör nog de "svarta" men man äter med ögonen också.

Många plantor var bångstyriga och ville inte växa snält upp för en tråd, men med "våld" så blir det som man vill.
Mitt knep är att tidigt ta bort de undre bladen och därmed få en bättre luftväxling, hösten brukar vara fukten och möglets tid om ingen extra värme används.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon