CITAT (kryddbruden @ 14-05-2012, 15:50)

Hej!
Jag har fått ett gäng krukor av själbevattningsmodell.. EPOQUE
Vissa säger man ska lägga en bit fiberduk i botten för att förhindra att gjorden faller ner mellan springorna...
vissa säger att man kan hälla ner gjorden direkt, men man ska blanda leka kulor i gjorden för att inte gjorden ska bli för blöt.
Är det någon av er som har erfarenhet???
Ska man låta plantorna "torka ut" lite melLan varven man fyller på nytt vatten??
Tacksam för svar

Jag har några sådana. Man behöver inte lägga nån duk, jorden tränger inte ner mellan springorna. Och ingen leca heller behövs. Om du ska ha krukorna stående utomhus, så att det kan hända att det regnar i dem (så har jag mina) så måste du göra hål i krukan. Annars kan hela alltet bli vatten fyllt. Jag har gjort hål med en lödkolv (4 st ) precis i nivå med vattenmagasinet. Ska de stå under tak behövs inte detta, och inomhus vill man ju inte ens riskera att det rinner ut vatten på golvet. Hur torrt det ska bli mellan vattningarna beror helt på vilka växter du har planterat. Men det blir aldrig för blött egentligen om man har koll på vattennivån i botten, det finns ju en flottör med som gör att man inte överfyller.