kryddbruden
Hej!

Jag har fått ett gäng krukor av själbevattningsmodell.. EPOQUE

Vissa säger man ska lägga en bit fiberduk i botten för att förhindra att gjorden faller ner mellan springorna...

vissa säger att man kan hälla ner gjorden direkt, men man ska blanda leka kulor i gjorden för att inte gjorden ska bli för blöt.

Är det någon av er som har erfarenhet???

Ska man låta plantorna "torka ut" lite melLan varven man fyller på nytt vatten??

Tacksam för svar tummenupp.gif
Kolmårdstrollet
Hej,

har ingen koll på olika modeller men i de jag har så lägger jag ingen duk. Att lägga leca eller småsten borde väl kunna motverka kapillärkraften, att vattnet tar sig upp till jorden så att säga, vilket man ju vill att det ska göra (även om leca kan hålla fukt en del). Sen brukar jag hålla koll på mätstickan som visar vattennivån och sen låta växten torka ut lite beroende på vilken växt det är. Man får hålla koll på bladens spänst. Upplever att jordklumpen i dessa krukor håller sig fuktiga längre än andra (även om vattnet är slut).

Ja, det var allt jag kunde bidra med rolleyes.gif
Sne4
Nu vet jag inte hur just dessa ser ut, men är de ungefär som de flesta andra självvattnande, så skulle jag resonera så här:
Permament flerårsplantering, där du inte byter jord och tämmer dem på hösten: Lägg fiberduk och lecakulor, det skadar inte, men jag kan inte säga att det behövs, då jag aldrig provat.

För en säsongsplanteringar så spelar det nog ingen större roll, det kanske blir lite mer jord på fel ställe, men krukan ska ju göras ren iaf innan den ställs undan för vintern.
Eva 33c
CITAT (kryddbruden @ 14-05-2012, 15:50) *
Hej!

Jag har fått ett gäng krukor av själbevattningsmodell.. EPOQUE

Vissa säger man ska lägga en bit fiberduk i botten för att förhindra att gjorden faller ner mellan springorna...

vissa säger att man kan hälla ner gjorden direkt, men man ska blanda leka kulor i gjorden för att inte gjorden ska bli för blöt.

Är det någon av er som har erfarenhet???

Ska man låta plantorna "torka ut" lite melLan varven man fyller på nytt vatten??

Tacksam för svar tummenupp.gif

Jag har några sådana. Man behöver inte lägga nån duk, jorden tränger inte ner mellan springorna. Och ingen leca heller behövs. Om du ska ha krukorna stående utomhus, så att det kan hända att det regnar i dem (så har jag mina) så måste du göra hål i krukan. Annars kan hela alltet bli vatten fyllt. Jag har gjort hål med en lödkolv (4 st ) precis i nivå med vattenmagasinet. Ska de stå under tak behövs inte detta, och inomhus vill man ju inte ens riskera att det rinner ut vatten på golvet. Hur torrt det ska bli mellan vattningarna beror helt på vilka växter du har planterat. Men det blir aldrig för blött egentligen om man har koll på vattennivån i botten, det finns ju en flottör med som gör att man inte överfyller.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon