kryddbruden
Häruppe där jag bor har vi VÄXTZON 7.. hur länge måste jag vänta innan man kan sätta ut plantorna?

Funderar på att köpa några plantor på Lördag... hur länge kan man förvara de inne/ hemma innan man vågar plantera ut dem?
*Stintan*
Det beror ju på vad det är för plantor du menar.
kryddbruden
CITAT (*Stintan* @ 14-05-2012, 16:51) *
Det beror ju på vad det är för plantor du menar.

giggle.gif hahaha... ja det kan ju va en fördel att veta wink.gif
Jag tänker köpa gurka,tomat, timjan, rosmarin, citronmeliss, oregano..
Eva 33c
Det finns inget exakt svar här vad gäller tiden. Det avgörande är vilka plantor du har och vad du kan garantera för temperaturer i ditt växthus. Har du ingen tillskottsvärme alls så kan du knappast sätta ut något förrän i juni, eftersom du bor i zon 7 så har ni sökert frostnätter kvar precis som vi i zon 5. Oregano, citronmeliss och timjan är i grunden perenna växter och klarar sig nog bara du kan garantera frostfritt i alla fall, lite beroende på hur drivna de är när du köper dem. Tomater och framför allt gurka är känsligare. Tomaterna ska inte ha kallare än 10 grader helst (nån enstaka dipp gör inte så mycket) för att inte stanna i växten. Och för gurkan gäller 15 grader som lägsta temperatur. Mina gurkor kommer inte ut i växthuset före första veckan i juni ungefär. Du får lägga en min-max termometer i växthuset och kolla hur det ser ut innan du fattar beslut.
theca
jag kunde inte hejda mej, utan satt ut tomaterna, chilin och paprikan i växthuset.. det är kalla nätter, har ingen värme, men satt ett gäng värmeljus att brinna.. det kan vara att dom stannar i växten, men dom började se så eländiga ut inne, så jag tänkte att det inte är nån skillnad var de dör, inne eller ute. hittills har alla utom "Red Alert" klarat sej bra.. men de såg elendigast ut även inne., långa o taniga pinglor.
vet inte var i sverige zon 7 ligger, men vi bor i zon 1 i finland, kanske det är ungefär på samma höjd?
Eva 33c
CITAT (theca @ 15-05-2012, 10:24) *
vet inte var i sverige zon 7 ligger, men vi bor i zon 1 i finland, kanske det är ungefär på samma höjd?

Svensk zon 7 motsvarar ungefär finsk zon 5-6, enligt Blomqvist Plantskola.
theca
finns det ens så många zoner i finland? rolleyes.gif jag bor i höjd med stockholm ungefär.lite högre upp.
Eva 33c
CITAT (theca @ 15-05-2012, 21:04) *
finns det ens så många zoner i finland? rolleyes.gif jag bor i höjd med stockholm ungefär.lite högre upp.

Enligt Blomqvist finns det i alla fall det, och enligt dem ska man lägga på 1 till 2 zoner för att få det jämförbart med svenska zoner. Stockholm i har zon 2-3 enligt det svenska systemet, karta här. Så det stämmer ju bra i så fall.
Jag bor i Falun i Dalarna och har zon 5(6) i trädgården.
Hittade nu en finsk zon-karta på Blomqvist hemsida : )
kryddbruden
CITAT (Eva 33c @ 15-05-2012, 22:42) *
Enligt Blomqvist finns det i alla fall det, och enligt dem ska man lägga på 1 till 2 zoner för att få det jämförbart med svenska zoner. Stockholm i har zon 2-3 enligt det svenska systemet, karta här. Så det stämmer ju bra i så fall.
Jag bor i Falun i Dalarna och har zon 5(6) i trädgården.
Hittade nu en finsk zon-karta på Blomqvist hemsida : )

Ja detta med zoner är ju ett elände för andra plantor / träd man skulle vilja ha men ej går wink.gif

Jag har nu köpt en frostvarnare till växthuset så då borde plantorna klara sig lite bättre på natten tycker jag.
Just nu har dags tempen i växthuset legat på ca 15 gr..

Planerar som sagt att köpa plantorna på lördag, kan man ha de hemma typ en vecka el så innan man sätter ut dem?

Tänkte att är det bra väder & varmt ute kan man ju bära ut dem på balkongen för att sedan ta in dem för natten.

Vad tror ni.. skulle det fungera?
Eva 33c
Att bära ut och in är ett jättebra alternativ. Det har jag gjort jättemycket innan jag hade växthus och även senare, innan jag skaffade värmefläkt. Har du alltså inte ditt växthus alldeles i närheten?
kryddbruden
CITAT (Eva 33c @ 16-05-2012, 17:34) *
Att bära ut och in är ett jättebra alternativ. Det har jag gjort jättemycket innan jag hade växthus och även senare, innan jag skaffade värmefläkt. Har du alltså inte ditt växthus alldeles i närheten?

Jag bor i lägenhet på översta våningen inne i samhället. liite svårt med växthus här wink.gif

Jag har mitt växthus ca 1.5 mil härifrån.

Så det blir till att köra lite men... det är vi vana med häruppe wink.gif

min sambo har en syster som har en stuga där så jag har fått hysa in mig där.
Första gången med växthus så det ska verkligen bli både kul & spännande.
theca
nu har mina plantor varit ute nästan en vecka.. en natt var jättekall, men tomaterna har klarat sej bra. värre är det med chilin och värst med paprikan..några tror jag har dött, de har fått vita blad. vet inte om det är kylan eller solen som tagit dem?
de var ju inte vana vid starkt ljus stackars små plantor..
*Stintan*
Jag säger bara fiberduk! Skyddar mot stark sol och även i viss mån mot kyliga nätter. Jag brukar täcka med flerdubbla lager om det verkar bli en kylig natt och använder den som skuggväv i växthuset och utomhus under avhärdningstiden.
Har också 2 stora regnvattentunnor fyllda med vatten stående ine i växthuset. Vattnet värms upp på dagarna och hjälper till att utjämna temperaturen i växthuset på natten.
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (theca @ 18-05-2012, 20:55) *
nu har mina plantor varit ute nästan en vecka.. en natt var jättekall, men tomaterna har klarat sej bra. värre är det med chilin och värst med paprikan..några tror jag har dött, de har fått vita blad. vet inte om det är kylan eller solen som tagit dem?
de var ju inte vana vid starkt ljus stackars små plantor..

Vita blad =brännskador från solen
theca
just så.. några paprikor dog + red alert tomaterna som jag drog upp i förmån till melon plantor. hoppas resten klarar sej. planterade ut melon, gurka och äggplanta idag. men satt upp solskydd..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon