Full version: Kaffesump
GunBritt
Hej!
Har hört någonstans att melittapåsar med kaffesump ska vara ett utmärkt gödselmedel. Stämmer det och hur gör man i så fall? ? Ska man kompostera först? Det är ju väldigt blött. För närvarande komposterar jag bara trädgårdsavfall.
Som storkonsumenter av kaffe tycker vi det låter som ett utmärkt sätt att återanvända fikastunderna.
Bengalow
Som gödsel tillför den intet - men som jordförbättringsmedel i tunga lerjordar kan den göra nytta. Det finns dock sand och annat som är bättre i det andra tillfället.
RitRat
De passar utmärkt i komposten. Blir bra jord av den, blandad med annat köksavfall och trädgårdsrester.
omk
Jag använder min sump (kok-kaffe) som "avvärjare".
Strör direkt i rabatten, kanske 2-4 ggr i månaden. Har inte HELT spansk-skogssnigel-fritt, men nästintill !! biggrin.gif
Peztis
Och kattfritt blir det också! biggrin.gif

Det går utmärkt att hälla det i komposten.
octachoron
Kaffesump innehåller faktiskt ganska mycket bra för jorden. Ganska kväverik också. En analys av Starbucks kaffesump och dess användningsområde i trädgården finns på http://www.sunset.com/garden/earth-friendl...00400000016986/
GunBritt
Tack så jättemycket för alla svar. Det där med snigel- och katteffekten låter som extra bonus.
Kram på er alla
Gun-Brittt
larkdjur
Läste en artikel i tidningen Hemträdgården (någon gång förra året tror jag?) där de testat kaffesump och teblad, just för att se hur bra gödsel det var. Har för mig att det inte var särskilt mycket näringsämnen. Men de hittade en del gifter (typ tungmetaller, bekämpningsmedel) och det kan ju vara värt att tänka på om man vill ha i jorden. Å andra sidan har man oftast redan druckit kaffet, så man har fått i sig det ändå. Om jag inte missminner mig hade bryggkaffesump mest gifter och kokkaffesump minst gifter, förmodligen är förhållandet det omvända i kaffet...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon