Violen_
14-05-2012, 17:27
Hej!
För första gången ska jag så timjan, oregano, koriander, timjan, mejram och chili, som jag ska prova att ta ut på balkongen. Får dock se hur det blir med chilin.
Min fråga till er erfarna är att jag undrar över vilken jord som man ska ha till ätliga växter?
Jag har köpt Garants ekologiska blomjord vars sammansättning består av:
48 % ljus vitmossetorv
47 % mörk vitmossetorv
och 5 % sand.
Tillsatser är torkad hönsgödsel och kalkstensmjöl.
Annan jord som finns hemma är Hasselfors plantjord och u-jord, samt Plantagens såjord.
Tyvärr har det bildats en del svampar av såjorden, men även gått bra på de flesta odlingarna.
Hur "nyttig" är olika jordar och tror ni det funkar med Garants ekologiska blomjord till kryddväxterna?
kerstinbern
14-05-2012, 17:44
Kryddörterna mår oftast bättre i mera dränerande jord, d v s mera sand i jorden
Violen_
24-05-2012, 19:50
Vad använder ni för jord till era kryddodlingar?
På blomsteraffären rekommenderade de u-jord. Är den inte för kraftig?
Allekulla
24-05-2012, 20:30
Du kan ju alltid blanda i sand eller grus i jorden. De vill inte ha alltför näringsrik jord. Jag skulle inte ta U-jord. Den andra du hade med vitmossa i har jag ingen erfarenhet av.
Violen_
29-05-2012, 22:19
Vad köper ni för jord till era kryddor?
CITAT (Violen_ @ 29-05-2012, 23:19)

Vad köper ni för jord till era kryddor?
Jag kör med Hasselfors P-jord till koriander och mizuna. Men kryddväxter som växer på torra och magra jordar, som t ex. timjan eller oregano, trivs bättre om det är mer sand i jorden. Kanske kan man blanda kaktusjord, P-jord och små lecakulor? Vad tror ni?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.