Jag har fått "ärva" 5 rosor av min svärfar när han för ett par år sedan gjorde om i sin trädgård. Jag TROR det är någon slags tehybrider, mörkröda blommor men inte så stora och perfekta som Ingrid Bergman.
De har de senaste åren fört en mycket tynande tillvaro, trots jordförbättring, ett utmärkt läge med sol större delen av dagen, vattning när det är torrt och bra dränering så det inte blir vatten stående. Faktum är att de bara blir mindre och mindre, Tidigare om åren har de fått hönsgödsel och blåkorn, i år ar jag lagt på hästgödsel.
Tittade till dem idag och nästan alla grenar är bruna och torra, visserligen kommer det nytt, men det är längst ner och endast en verkar har grenar som lever mer än 1 dm ovanför markytan. Jag bor i zon 1, så jag tvivlar på att det är några problem med härdigheten.
Frågan är nu om jag ska ge dem ett år till, och hoppas att hästgödseln gör underverk, eller ska jag gräva upp dem och sätta något roligare där? Detta är en rabatt som är precis utanför vardagsrummet så jag ser den varje dag och vill så gärna ha en vacker ros och lavendelrabatt.