merlin68
Ska göra rent ugnen snart och tänkte använda någonting mer miljövänligt än det vanliga skummet på burk den här gången. Efter googlande hittade jag lösningarna

- stryk såpa på de ytor som ska rengöras och sätt ugnen på 125 grader eller tills det börjar bubbla. Låt svalna och torka ur.

- en skål med ättika som ska stå i ugnen i 50 grader i en halvtimme. Luktar det inte hemskt då?

Vilken metod fungerar bäst och finns det andra eller bättre metoder man kan använda?
hattstugan

Såpa fungera utmärkt! Ättika har jag aldrig testat!
merlin68
Är det den gula eller den gröna såpan man ska använda?
Anma
CITAT (merlin68 @ 14-05-2012, 19:57) *
Är det den gula eller den gröna såpan man ska använda?

Vilken som, de är samma sak, bara färgen är olika, och doften.
merlin68
Okej, tack! Ska testa såpa i första hand och om det inte blir bra ättika i andra hand. Hoppas det funkar även utan en massa gifter smile.gif
Peztis
Såpavarianten har jag hört förut ska funka men aldrig provat. Kankse man skulle göra...
Tips är annars att lägga en bit alu.folie på botten sedan i den rengjorda ugnen. Då blir det lite lättare att hålla rent.
Det borde väl även funka att lägga ett sådan där återanvändningsbart bakplåtspapper (finns på ICA) som man bara kan diska av och lägga tillbaka igen - men det har jag inte provat.
Whiskuchi
Såpa är värdelöst, jag använder numera min ångmaskin.
Kolmårdstrollet
Hej,

vet inte om det funkar på vanlig ugn men ett jättebra sätt att få fint i en något igengrodd micro är att sätta in en skål med vatten och citronsaft (går bra med saft från "plastcitronen" man kan köpa) och köra på full effekt några minuter. Allt lossnar jättelätt då och det luktar fräscht. Antar att det kanske blir lite som en ångeffekt?

smile.gif
hattstugan

Sitter det stekrester på glaset som inte går den så går det att använda en klickskrapa försiktigt och skrapa med!
Gör så när jag gör flyttstäd och det är ett smidigt sätt att få den beläggningen på glaset!
merlin68
CITAT (hattstugan @ 15-05-2012, 14:12) *
Sitter det stekrester på glaset som inte går den så går det att använda en klickskrapa försiktigt och skrapa med!
Gör så när jag gör flyttstäd och det är ett smidigt sätt att få den beläggningen på glaset!

Tack för tipset med skrapan, jag gjorde rent ugnen idag och det blev såååå bra tummenupp.gif Använde såpametoden så nu glänser ugen och det luktar gott i huset smile.gif
Motti
K2r finns på Willys bla oslagbart tar all skit i ugnen och plåtarna .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon