Full version: Delning av perenner?
Rihane
Jag har några perenner som hunnit få några år på nacken och funderar på det här med att delning av perenner

Jag har läst att dom mår bra av att delas, att det är en slags föryngring. Stämmer det att dom mår bra?
Eller delar man bara för att få fler plantor, eller för att dom börjar ta för stor plats, egentligen mår dom bäst av att bli lämnade ifred?
Eller är det olika för olika perenner(vilket jag misstänker)?

Dom perenner jag funderar över är löjtnantshjärta, kinesiskt riddarsporre och amurnejlika.

smuleborg
Jag är ingen expert, men jag tror man delar plantor när de är glesa i mitten (eller för att få nya plantor, men då är sidosticklingar eller rotknölar lättare att ta) eller vid omgrävning av rabatt. Hur man kan göra - stor tät planta - gräv upp (helst med grep). Du och en "kompis" tar var sin grep, rakt ner, tricklar och drar på varsitt håll. Rariteter - eller de man tycker mycket om - ska förmodligen behandlas på annat sätt.

Eva i Skåne
Jag har aldrig delat mina lötjnantshjärtan, men dom blir inte särskilt stora där dom står.

Alla perenner behöver säkert inte delas, men man brukar säga att dom brer sig utåt och blir glesa mitt i.
Jag såg ett typiskt exempel på det förra veckan när jag delad en stor rugge med nån veronika. Det var inte så mycket som växte mitt i den, men nu blev det fyra hyfsade nya plantor.

Svagväxande perenner delar jag inte. Jag tror man kan avgöra genom att se på plantorna.
mamamaggan
Har delat mina löjtnantshjärtan flera gånger och de har bara blivit större och finare varje gång så var inte rädd för att göra det. Folk brukar fråga vad jag gör med dem eftersom de är så stora .
RitRat
Jag brukar dela mina perenner när de blir för stora och breda, alltså stjäl för mycket plats av andra växter i rabatten. Ingen ska få ta överhanden, jag ska bestämma proportionerna i min rabatt.

Vissa blir aldrig för stora, andra får man begränsa absolut varje år (som Campanula-sorter till exempel).
Rihane
Tack för vartenda svar tummenupp.gif
Samlat ger dom den bild jag var ute efter. thanks.gif

Perennerna jag har är rätt snygga, "inte glesa i mitten", men jag tar nog och delar på Löjtnantshjärtat och amurnejlikan, eftersom dom börjar bli stora. Löjtnantshjärtat i höst och amurnejlikan nästa vår.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon