HelenaLJ
14-05-2012, 19:38
Jag planerar en rabatt med buskrosor och dahlior och undrar om det kan fungera att plantera vintergröna (vinca minor) som marktäckare under eller om det kan skada rosorna.
Absolut inte de växer kraftigt och tar för sig all jord och näring. Rena ogräset men vackra.
HelenaLJ
14-05-2012, 20:33
Skulle det fungera med att lägga täckbark istället? Jag vill nämligen gärna slippa allt ogräs som blir på öppen jord.
Själv föredrar jag att samplantera med perenner och marktäckare framför att använda tackbark.
Jag brukar använda t.ex. nävor, har inte någon erfarenhet av vinca minor, men det går säkert bra (jag antar att fvd menade att vinca minor kunde uppträda lite väl invasivt, inte att du skulle få andra ogräs).
Gröna mormor
15-05-2012, 08:25
Även jag avråder från vinca minor, dom har en benägenhet att ta över hela rabatten.
Täckbark går bra. Jag har så stora ytor så jag har inte råd med det. Det jag brukar göra i rosenrabatten är att låta prästkragar, borstnejlikor växa och så fröer. Massor med brudslöja daliaknölar och ibland något annat som omväxling. Det kommer ogräs men inte så mycket..
Jag har vinca minor som marktäckare runt mina rosor. Fungerar utmärkt! Ibland kommer en och annan starkväxande maskros upp, men annars lyser ogräs med sin frånvaro. Vinca minor är mycket vacker tycker jag med vackra lila små blommor.
Jag brukar snurra in långa utlöpare tillbaka in i rabatten. Jag har inte märkt att de sprider sig som ogräs och tar över andra rabatter. Har stenkant och gräsmatta utanför.
Kan verkligen rekommendera vinca minor som marktäckare!
Jag har vinca minor som marktäckare runt mina rosor. Fungerar utmärkt! Ibland kommer en och annan starkväxande maskros upp, men annars lyser ogräs med sin frånvaro. Vinca minor är mycket vacker tycker jag med vackra lila små blommor.
Jag brukar snurra in långa utlöpare tillbaka in i rabatten. Jag har inte märkt att de sprider sig som ogräs och tar över andra rabatter. Har stenkant och gräsmatta utanför.
Kan verkligen rekommendera vinca minor som marktäckare!
vanjalarsa
16-05-2012, 16:23
Jag har haft vinca i en rhododendron rabatt i många år. MEn visst tar de över och trasslar in sig i allt. Nu har jag ett stort jobb på gång att gräva bort den.
mvh vanjalarsa
Jag har försökt få Vinca minor att växa till sig och täcka marken i en rabatt, men på två år blev det inte mycket med den.... Tycker inte den är speciellt invasiv, men det beror kanske på förutsättningarna. Jag tycke dock den är ganska harmlös jämfört med en del andra marktäckare. Den klättrar ju inte och och ger sig upp i träden som tex murgröna.
HelenaLJ
19-05-2012, 22:14
Idag var jag på plantskolan och där var en rosexpert som gav besökarna råd om rosor, så jag passade på att fråga om hans åsikt om vintergröna som marktäckare i rosenrabatten. Han menar att eftersom vintergröna har ytliga rötter ska de inte konkurrera ut rosor. Däremot ska man låta jorden allra närmast rosorna vara fri från vintergröna så att man kan mylla ner gödsel där.
Tack för alla åsikter och tips!
Jag lägger rosgödsel över alla vinca minors och sen skakar jag med handen i blommhärvan så gödslet trillar ner i jorden. Fungerar utmärkt
HelenaLJ
25-05-2012, 15:09
Rösgödsel över allt som skakas ner låter ju smidigt. Tack för tipset.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.