|
Full version: Gräva ner frön
Varför gräver man ner fröna när man sår? Är det för att de inte ska blåsa eller regna bort? För i naturen lär de knapast hamna under jorden.. Och ju större fröna desto djupare man brukar gräva ner dem, vilket måste vara precis tvärt om det som händer i naturen.
smuleborg
14-05-2012, 20:36
Bra fråga. I naturen hamnar fröna på backen, vissa är ljusgroende och gror tämligen direkt; andra är mörkergroende och gror först efter längre regn och rusk, eller tramp av djur eller människa. Vissa fröer kräver skogsbrand för att gro. Osv. Någon måste ha praktiserat, testat, dokumenterat; för att påskynda vår sådd till färdig planta.
Mindre frön hamnar nog lättare under jorden när det regnar, eller om de hamnar i sprickor i jorden, men större frön måste nog bara ligga på marken för det mesta. Kokosnötter skulle nog behöva en jordbävning för att hamna helt under jorden
mamamaggan
14-05-2012, 21:08
Men lite tyngre frön , speciellt om de är lite spetsiga , " gräver " ner sig själva i jorden . De tyngre fröna faller väl också en längre sträcka , blir mer kraft i det fallet .
CITAT (mamamaggan @ 14-05-2012, 22:08)  Men lite tyngre frön , speciellt om de är lite spetsiga , " gräver " ner sig själva i jorden . De tyngre fröna faller väl också en längre sträcka , blir mer kraft i det fallet . Ja det är sant, för en del iaf. Ja jag har hört kokosnötter falla till marken och blivit riktigt glad att jag inte befann mig under palmen just då  Men de försvinner inte helt ner i marken ändå. Fast typ koriander och krasse är ganska låga växter och får rätt stora frön, de hamnar knappast under jorden va?
mamamaggan
14-05-2012, 21:43
Nu skrev jag " speciellt spetsiga " och kokosnötter är inte spetsiga .
Koriander vet jag inte men krasse har väldigt väldigt lätta frön .
Varför misstolkar du mig med flit ? För att jag kom med något som är ganska uppenbart och du hade själv inte tänkt på det , eller ?
Ta och tänk igenom hur det går till med fröerna , på något sätt så hamnar en del i , eller under , jord helt eller delvis och det är inte så svårt att klura ut varför.
Råden om hur man ska göra med olika fröer är , naturligtvis , resultatet av att folk har kollat hur det går till i naturen . Varför blir det plantor av en del men inte andra måste ju vara frågor som de har funderat kring och tagit reda på varför i så stor utsträckning som det går.
Piccante
14-05-2012, 22:48
Vill minnas att det är svedjenäva som "borrar" ned sig i marken genom att ha borst på fröet som dras ihop i värme och sedan spänns ut när de blir fuktiga. Finns flera nävor som har borst och andra anpassningar som kan göra detta.
Kokosnötter sköljs väl upp på stränder och begravs i sanddyner?
Sen är naturen full av grävande, trampande och krafsande djur så många fröer får hjälp att myllas ned i jord. Man har sett att i skog med vildsvin ökar artrikedomen pga att de markbereder och myllar ned fröer när de bökar. likaså i naturbetesmark trampas många fröer ned av kreaturen och får kontakt med jorden och börjar gro.
Oj nu blev det missförstånd  Jag skrev ju "Ja det är sant, för en del iaf." Jag menade alltså inte att säga emot dig på något sätt, men tänkte just på att alla fröna inte är spetsiga. Jag kom att tänka på kokosnötter just för att de faller från en större höjd än många andra fröer. Att jag ställde frågan var ju för att jag har funderat på detta och gärna ville veta, så om någon kommer med något som jag inte själv tänkt på blir jag bara glad.. Jag tycker korianderfrön liknar krassens ganska mycket, även om de inte är riktigt lika stora. CITAT (mamamaggan @ 14-05-2012, 22:43)  Nu skrev jag " speciellt spetsiga " och kokosnötter är inte spetsiga .
Koriander vet jag inte men krasse har väldigt väldigt lätta frön .
Varför misstolkar du mig med flit ? För att jag kom med något som är ganska uppenbart och du hade själv inte tänkt på det , eller ? Ta och tänk igenom hur det går till med fröerna , på något sätt så hamnar en del i , eller under , jord helt eller delvis och det är inte så svårt att klura ut varför.
Råden om hur man ska göra med olika fröer är , naturligtvis , resultatet av att folk har kollat hur det går till i naturen . Varför blir det plantor av en del men inte andra måste ju vara frågor som de har funderat kring och tagit reda på varför i så stor utsträckning som det går.
Det där med vildsvinnen och andra grävande djur hade inte jag tänkt på faktiskt. Har läst att det finns skogsägare som använder grisar som markberedare, men visste inte att det resulterade i att artrikedomen ökade. Kul  Ja en del kokosnötter begravs säkert av vatten och vind, men jag har sett unga kokosplantor växa ur nötter som mestadels ligger ovanför marken, så de behöver tydligen inte ligga under marken för att gro. CITAT (Markus_H @ 14-05-2012, 23:48)  Vill minnas att det är svedjenäva som "borrar" ned sig i marken genom att ha borst på fröet som dras ihop i värme och sedan spänns ut när de blir fuktiga. Finns flera nävor som har borst och andra anpassningar som kan göra detta.
Kokosnötter sköljs väl upp på stränder och begravs i sanddyner?
Sen är naturen full av grävande, trampande och krafsande djur så många fröer får hjälp att myllas ned i jord. Man har sett att i skog med vildsvin ökar artrikedomen pga att de markbereder och myllar ned fröer när de bökar. likaså i naturbetesmark trampas många fröer ned av kreaturen och får kontakt med jorden och börjar gro.
Eva 33c
15-05-2012, 08:53
Det här är intressant tycker jag. En stor skillnad på oss och "naturen" är att vi förväntar oss betydligt högre procent plantor i förhållande till det antal frön vi sår. Helst vill vi ha 10 plantor om vi sår 10 frön. Men "naturen" är mycket mer slösaktig just för att växterna inte kan garantera att varje frö får optimala förhållanden för att gro. Det är bara en bråkdel av alla frön som släpps loss som verkligen blir plantor där, de både torkar och drunknar och blir uppätna. Sen är nog det allra viktigaste för att ett frö ska gro att det har tillgång till fukt för att svälla och vakna, och det är ju lättare att åstadkomma om man lägger fröet lite ner i jorden. Annars går det ju bra att grodda fröer helt utan jord i fuktig miljö som en plastburk tex, det har vi väl provat de flesta av oss. Fast där kan de knappast utvecklas vidare till fullstora plantor... Så som någon redan skrev, såråden vi läser är för det mesta resultat av erfarenheter av hur man får det bästa resultaten vid sådd.
Ja det är sant, vi hade helst velat ha 100% grobarhet  CITAT (Eva 33c @ 15-05-2012, 09:53)  Det här är intressant tycker jag. En stor skillnad på oss och "naturen" är att vi förväntar oss betydligt högre procent plantor i förhållande till det antal frön vi sår. Helst vill vi ha 10 plantor om vi sår 10 frön. Men "naturen" är mycket mer slösaktig just för att växterna inte kan garantera att varje frö får optimala förhållanden för att gro. Det är bara en bråkdel av alla frön som släpps loss som verkligen blir plantor där, de både torkar och drunknar och blir uppätna. Sen är nog det allra viktigaste för att ett frö ska gro att det har tillgång till fukt för att svälla och vakna, och det är ju lättare att åstadkomma om man lägger fröet lite ner i jorden. Annars går det ju bra att grodda fröer helt utan jord i fuktig miljö som en plastburk tex, det har vi väl provat de flesta av oss. Fast där kan de knappast utvecklas vidare till fullstora plantor... Så som någon redan skrev, såråden vi läser är för det mesta resultat av erfarenheter av hur man får det bästa resultaten vid sådd.
Är det inte så att många växter fröar av sig innan dom tappar bladen med? Tänker att då hamnar ju fröna under löven och ligger lite skyddat där. Sen behöver det förvisso inte vara just egna löv men ändå.
stephan sndlng
15-05-2012, 09:44
Förädlade köksväxter, tillexempel kålrabbi, rödbeta och många fler är 2åriga? första året blir det, vad de är framodlade till, medan är 2 struntar de i det och stockväxer för att bilda frö? Tussilago efter blomning skjuter de iväg för att fröna skall kunna spridas. Upptäkter och har läst mig till detta i år. Lite Peter Dalle här "tänkte inte på det".
stephan sndlng
15-05-2012, 10:03
Läste just om att "pallkrageodling" sprider sig som en löpeld. Tipset var att först lägga fiberduk, fylla på med jord sedan sätta frö eller plantor. Fiberduken skulle hindra ogräset att komma upp. Frön skall sättas med x 5 fröets storlek i djup. Min undring?, några fler frön än kokosnöt som kan ta sig upp med 30cm jord ovanför sig?
mamamaggan
15-05-2012, 15:31
CITAT (batski @ 15-05-2012, 09:38)  Oj nu blev det missförstånd  Jag skrev ju "Ja det är sant, för en del iaf." Jag menade alltså inte att säga emot dig på något sätt, men tänkte just på att alla fröna inte är spetsiga. Jag kom att tänka på kokosnötter just för att de faller från en större höjd än många andra fröer. Att jag ställde frågan var ju för att jag har funderat på detta och gärna ville veta, så om någon kommer med något som jag inte själv tänkt på blir jag bara glad.. Jag tycker korianderfrön liknar krassens ganska mycket, även om de inte är riktigt lika stora. OK missförstånd kan uppstå så " no hard feelings " från min sida. Om du tänker på kokosnöt så har den säkert allt den behöver " i sig själv " för att kunna gro . T ex så får luktärtsfrön grodd om man håller dem blöta/fuktiga men sedan måste de ner i jorden för att få mer näring.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|