Full version: Spalje mot husvägg?
LaPaloma
Jag tänkte bygga några spaljéer mot vår husvägg. Är det någon som har en bra bild/arbetsbeskrivning på en sådan? Tänkte en spalje som man kan lyfta av från väggen med växten när det är dags att måla om.

Min man är lite emot att ha växter mot vägg då han anser att det förstör väggen. Vad bör jag tänka på vid monteringen?

Hur nära en fasadgrund kan jag anlägga en rabatt/sätta buskar utan att grunden förstörs?

Jag tycker att det ser så kalt ut runt huset så jag vill gärna göra det lummigare.

KRT
CITAT (LaPaloma @ 15-05-2012, 08:28) *
Min man är lite emot att ha växter mot vägg då han anser att det förstör väggen. Vad bör jag tänka på vid monteringen?

Det är väldigt beroende på vad det är för växter, vissa växter (som murgröna och vildvin) klättrar ju med "sugproppar" och dessa förstör absolut väggen, vilket man tydligt ser på fasader där man rivit bort växterna.

Annars är väl det största problemet att det kan bli fuktigt mellan väggen och spaljen, därför är luftspalten av största vikt. Jag skulle inte heller sätta en spalje mot en vägg där det är fuktigt redan, vilket ofta kan synas som algbeläggning.

Har för mig att riktmärket för att plantera är minst 50 cm ut från väggen, men det beror så klart på om det finns ett taköverhäng - då måste det kanske ökas ytterligare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon