Dawn
Jag har idag dödat 2 levande sådana här. För någon vecka sedan hittade jag 2 döda. Alla hittades i mitt sovrum.

Vad är dessa för något?

Varifrån kommer dom in i lägenheten?

Vad gör jag?

Jag har smärre fobi mot allt vad småkryp heter så detta är riktigt otrevligt. Tacksam för all hjälp.

[attachment=69931:ohyra.jpg]
Gossen Ruda
CITAT (Dawn @ 15-05-2012, 15:06) *
Jag har idag dödat 2 levande sådana här. För någon vecka sedan hittade jag 2 döda. Alla hittades i mitt sovrum.

Vad är dessa för något? Tusenfoting, dubbelfoting. Diplopod

Varifrån kommer dom in i lägenheten? Bra fråga, något hål

Vad gör jag? Letar efter hålet.

Jag har smärre fobi mot allt vad småkryp heter så detta är riktigt otrevligt. Tacksam för all hjälp. Helt ofarliga för människor. Lever av alger och annat liknande smått levande och dött organiskt material.

johan1983
CITAT (Dawn @ 15-05-2012, 15:06) *

Vad är dessa för något?

Varifrån kommer dom in i lägenheten?

Vad gör jag?

Jag har smärre fobi mot allt vad småkryp heter så detta är riktigt otrevligt. Tacksam för all hjälp.

Aj aj aj... Jag fick in såna i min lägenhet.
Det var så illa så att jag inte kunde bo där på sex månader!

Nej, jag skojar bara :-)

Det ser ut som en tusenfoting.
Bor du på bottenvåningen och har en massa odlade plantor och liknande utanför sovrumsfönstret?
Har du vädrat mycket?

Men som sagt, helt ofarlig :-)
Dawn
CITAT (johan1983 @ 15-05-2012, 21:13) *
Aj aj aj... Jag fick in såna i min lägenhet.
Det var så illa så att jag inte kunde bo där på sex månader!

Nej, jag skojar bara :-)

Hjälp, jag blev helt iskall när jag läste det där. Inte skoja så där. nono.gif

Hehe! biggrin.gif

CITAT (johan1983 @ 15-05-2012, 21:13) *
Bor du på bottenvåningen och har en massa odlade plantor och liknande utanför sovrumsfönstret?
Har du vädrat mycket?

Men som sagt, helt ofarlig :-)

Jag bor en halvtrapp upp, men sovrummet ligger på baksidan med garage under (1,5 våning upp där m.a.o.) och där finns ingen växtlighet alls. Har vädrat korta stunder bara. Vi har ventilationsanordning i fönstret och jag funderar om det kan vara där dom kommer ifrån. Ska montera ner gallret och göra rent så snart jag får möjlighet.

Tack båda två för svar! smile.gif
johan1983
CITAT (Dawn @ 15-05-2012, 21:24) *
Hjälp, jag blev helt iskall när jag läste det där. Inte skoja så där. nono.gif

Hehe! biggrin.gif
Jag bor en halvtrapp upp, men sovrummet ligger på baksidan med garage under (1,5 våning upp där m.a.o.) och där finns ingen växtlighet alls. Har vädrat korta stunder bara. Vi har ventilationsanordning i fönstret och jag funderar om det kan vara där dom kommer ifrån. Ska montera ner gallret och göra rent så snart jag får möjlighet.

Tack båda två för svar! smile.gif

Du har rätt, man ska inte skoja så smile.gif

Då till ett svar som faktiskt är helt sant...

Jag har en ventil mellan källaren och ytterväggen.

Så fort vi flyttade in i huset så skruvade vi av ventilen och hela utrymmet mellan inner och ytterväggen var FULL av insekter och skräp. Jag skojar inte, det såg riktigt illa ut.
Fördelen var väl att dom var döda men man kan säga som så att dom ungefär skulle fylla ett enlitersmått av döda insekter.

Så det kan ju vara där som dom kommer in smile.gif

Det finns väl några insekts straps som du kan sätta runt ventilen på insidan, då ser du ju om det fastnar något
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon