solstickan98
15-05-2012, 22:20
Är så glad just nu. Var på trädgårdskväll på min lokala plantskola ikväll och upptäckte att de sålde Honungsbär/blåbärstry. Den har funnits på min önskelista länge men jag har inte sett den någonstans innan.
Är det någon här inne som har erfarenhet av dessa spännande växter?
Red Top
16-05-2012, 05:19
Hej, jag har ingen egen erfarenhet av blåbärstry, men Odla.nu har en artikel om den, som kanske kan vara värd att läsa.
http://www.odla.nu/artiklar/ute/frukt-och-...lade-blabarstry
Eva 33c
16-05-2012, 08:56
Jag köpte två buskar för en himla massa år sedan när de var alldeles nya i Sverige tror jag. Jag hade läst en artikel i Natur&Trädgård om en man från Hallstahammar som hade tagit hem den från forna Sovjet. Då fanns inga namnsorter utan bara arten. Det är en trevlig buske, mina växer ganska lågt och brett med lite hängande grenar. Bären kommer på undersidan så man måste lyfta lite på dem för att se dem. Det gör att inte fåglarna hittar dem. De är som stora avlånga blåbär och mycket goda att äta. Duger säkert till sylt och sånt, men vi äter så lite av den varan här så jag har inte testat. Gillar den jättemycket och har tagit lite sticklingar på senare år. Förra året köpte jag en till av nån namnsort (minns inte vilken) då jag tänkte att pollineringen kanske blir ännu bättre med fler buskar.
Bilderna är tagna 2008, så busken är större nu...
[attachment=69957:Lonicera...__Small_.jpg]
[attachment=69958:Lonicera...__Small_.jpg]
solstickan98
18-05-2012, 20:22
Tack så mycket för era svar!
Vilka fina bilder Eva! Längtar tills min vuxit upp =)
Tyvärr är min inte namngiven, vilket är ganska konstigt för att vara köpt på en kvalitativ plantskola! Kanske ska gå dit igen och fråga om de kan ta reda på vad det är för någon. Vore kul att ha ett par stycken så att man kan jämföra smaken.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.