P-A Albinsson
I år gav jag mig på att försöka förädla ett frösått äppelträd. Det står skymt nere i en slänt tätt mellan två ekar och har därför vuxit lustigt. Fem stammar som alla går i bågar åt väster och inte så mycket grenar från dessa stammar. Från början tog de nästan i marken allihop. Ett riktigt dåligt läge för ett träd kan man tycka men det kommer mycket frukt (dock hemskt sura) så helt dåligt kan det inte vara. För tre-fyra år sen beskar vi trädet så grenarna inte tog i marken. Och i år har jag ympat in närmare 100 ympar i drygt hälften av trädet. Funkar det bra tänkte jag ta resten nästa år. Ympriset jag fick tag på var mest Ribston, Ingrid Marie och Gravensteiner. Sen en del blandade andra sorter från andra träd som jag beskurit lite lätt. Jag gjorde mest skarv- och läggymp och gjorde det tidigt på våren. Jag testade även klyvymp. Senare på våren barkymp. Bara eltejp som fastsättning. Håller tummarna att många tar sig bra.
Mia i trädgården
Spännande och ambitiöst med så många ymp! Hoppas de tar sig.

Vad har du gjort under de gröna banden på stammarna?
P-A Albinsson
Det är limringar. Det var massor med myror som mjölkade bladlöss på de stackars knopparna som precis var på gång. Jag hällde myrr runt trädet, sprutade såpvatten på lössen och satte på limringar. Varken löss eller myror i trädet nu, men inte heller några myror på limringarna så myrr verkar ha räckt.
Mia i trädgården
Jaha, då förstår jag ;-)

Trevlig helg
P-A Albinsson
Över 80 % av ymparna tog sig (av totalt ca 100 st). Jag bröt en del riktlinjer för att experimentera:

- Tidigt: redan i februari testade jag några
- Klent: Testade några ympar på bara 2-3 mm diameter
- Toppar: Testade några ympar med "toppen" kvar
- Sent: gjorde några sista maj

Iaktagelser (ingen statistiskt underlag men i alla fall):

- Sortvariation: Ingrid Marie gick bäst. Nästan 100 % och de växte bäst sen. Näst bäst var Gravensteiner (~90 %) och sämst Ribston (~70 %) som hade de flesta döda ymparna. Resten av sorterna var bara några stycken var.
- Placering: Många av de döda ymparna var på samma delstam av trädet. Kanske sämre fart av nån anledning på den stammen.
- Fram och tillbaka: Några ympar som såg bäst ut tidigt dog senare och några som såg riktigt dåliga ut tidigt kom senare och blev jättebra.
- Eltejp: Sitter som berget när man ska ta bort den sen. Jag använde olika färger för olika ympsorter. Svart var sämst för det var svårt att se skarvarna när man skulle ta bort den: Spenderade ett antal timmar uppe i trädet. Fick använda kniv på några.
- Ymptyp: Klyvymp, skarvymp, läggymp, barkymp, okulering, chip-budding. Skarvymp dåligt med för klena grenar (svårt att hålla ihop bra när man tejpar) annars funkade allt lika bra. Okuleringen kan jag inte bedöma (första gången jag försökte).
- Ordning: Börja högst upp så man inte river av ymparna på väg ner
- Blomma: En av Ingrid Marie-ymparna fick en blomma sen! Trodde inte det var möjligt.
- Tjocklek: 5-6 mm var de som funkade bäst. Tunnare gick sämre (mindre kontaktyta antar jag). Tjockare hade jag inte så många, men de jag hade blev omkörda av tunnare (tillfällighet?).
- Topp kvar: Sämre resultat på de ympar som hade toppen kvar (varför?)
- När: 1 mars till sista mars gjorde jag de allra flesta och jag kan inte se nån skillnad där
- Insekter: Grym invasion av bladlöss och två olika sorts larver. Provade med limring för myrornas skull men ingen skillnad på bladlössen. Försökte vara med och spruta med såpavatten och klämma larver men orkade inte med ohyrans takt. De käkade upp massor med blad på ymparna men när invasionen var över blev det bra fart igen.

På senhösten klippte jag bort allt som kommit från originalträdet (på den halva av trädet jag förädlat) så bladmassan där var bara från ympar.

Till våren ska jag ympa andra hälften av trädet med runt 100 ympar till.
Rebecca
Oj vad spännande! Vilket utfall sen. Roligt att läsa om ditt experiment. Håll oss uppdaterade!

laugh.gif
EmmBurt
oj vad roligt!
När jag var liten och min morfar var i livet så ympade vi flera av hans äppelträd. Satte även i päron i ett äppelträd. De är ett otroligt starkt minne för mig så roligt smile.gif
gunsta
Mycket intressant tråd - den här ska jag bevaka smile.gif
Mia i trädgården
Grattis! Kul att det lyckades så bra! o kul att läsa dina erfarenheter.

Mina ymp lyckades också bra. Några hade inte tagit sig i början av augusti, så jag chansade m att lossa försiktigt på bindningen, ifall de behövde friare flöde av vatten o näring. Vips så kom de igång m blad o växa. Jag undrar om det bara var slumpen eller om någon annan har märkt av att de som är lite tröga i starten behöver ha lösare bindning när de väl börjat växa fast så klart. I början måste det sitta hårt för att få bra kontakt, men sedan är några kanske känsliga för om det sitter för hårt? Någon annan m samma erfarenhet?
kerstinbern
Parafilm är bra att linda med, den är stretchbar så den blir tät, men samtidigt bryts den ned av UV-ljust, så det brukar vara lätt att få loss den senare.

http://www.alltomtradgard.se/forum/tradgar...lyckades-130074
P-A Albinsson
Parafilm låter ju jätteintressant -- det ska jag testa! (Så får mitt mångkulörta eltejpslager kanske bara bli för märkning)
Cilla
Roligt projekt! (Även om jag inte ser anledning att använda så starka medel mot myror/löss som myrr.)

Mycket funkar att ympa med. Jag ympar med postens breda gummisnoddar. De spricker upp och lossnar av sig själva, och ger visst avdunstningsskydd medan ympen och underlaget växer samman.
strandskatan
Grattis till din lyckade ympning! Jag försökte ympa för första gången i våras, bara 2 ympar och ingen tog sig. Måste försöka igen!
P-A Albinsson
Angående okuleringen: "chip-budding" funkade inte alls -- måste ha fattat nåt fel där. Ska läsa på mer inför sensommaren. Vanliga t-snitt tog sig bra (än så länge!), men jag gjorde bara 3 såna på trädet. Rätt coolt med ett inskuret litet öga mitt på en ganska grov stam. smile.gif
Sörgårdsnissen
Mycket väl uppföljning på ditt massiva ymp-projekt , mkt intressant att läsa för en som ska starta "karriär" på eget träd smile.gif

CITAT (P-A Albinsson @ 24-03-2013, 13:55) *
Vanliga t-snitt tog sig bra (än så länge!), men jag gjorde bara 3 såna på trädet. Rätt coolt med ett inskuret litet öga mitt på en ganska grov stam. smile.gif

Han som beskär fars äppelträd sa han gjort T-snitt och stoppat in en ympris. Var det så du gjorde?
snittade du i så fall till ympen som ska in mitt på stammen som ett V i änden eller snedskar du bara ena sidan?
P-A Albinsson
CITAT (Sörgårdsnissen @ 29-03-2013, 07:46) *
Han som beskär fars äppelträd sa han gjort T-snitt och stoppat in en ympris. Var det så du gjorde?
snittade du i så fall till ympen som ska in mitt på stammen som ett V i änden eller snedskar du bara ena sidan?

Nej, t-snittet var okuleringen som jag gjorde på hösten med bara ett utskuret öga att stoppa in i snittet. Jag följde dessa videoinstruktioner: http://blip.tv/midfex/tutorial-t-bud-and-c...chniques-350977

Det han kallar "t-bud" funkade bra (än så länge!), men som sagt funkade inte "chip-bud"-försöken alls.

Sen finns det ymptekniker där man också skär upp snitt mitt på stammen och sätter dit ympris, men som jag varken testat eller letat erfarenheter från. Mejselymp, till exempel, tar man upp i en bok jag skaffat (http://www.bokborsen.se/Reimer-Charles/Omf%C3%B6r%C3%A4dling-Av-Frukttr%C3%A4d-Samt-Brygg-Och-Sugympnin/395687). Finns massor på nätet också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon