lotlin
jag har köpt en alchymist som jag tänkte skulle klättra i ett gammalt döende äppelträd. just nu är den ju rätt så liten och står planterad under trädet, en bit in i rabatten och ca 40-50 cm från stammen.
frågan är om den kommer att få tillräckligt med sol när bladen på trädet slår ut och perenner i rabatten växer till sig. eftersom den är så liten än kanske den har svårt att komma igång i skuggigt läge?

bör jag flytta den eller ha tålamod?

lotta
oliv
Den växer i skugga, men blommar mindre.

Jag har en i skugga, den sträcker sig upp dit ljuset finns och blommar däruppe. Sedan har jag tagit en stickling (den rosen är lätt att sticka, så prova att göra sticklingar och prova olika lägen), och denna står lite soligare och har nu växt till sig ordentligt.

Det som jag kan säga är prova! biggrin.gif

Men jag tycker den har styva grenar och är kanske svårare att få upp på ett träd, men jag har inte provat (min är uppbunden mot ett plank).
Thé
Jag hade nog oroat mig mer för rotkonkurrensen med äppelträdet och valt en mer kraftigväxande ros. Det finns ju "trädklättrare".
emmalofo
Har själv en Lykkefund som klättrar i ett gammalt äppelträd, den verkar klara både skuggan och rotkonkurransen alldeles utmärkt. Är nu efter två år ca 3.5 meter och sträcker sig upp mot solen genom grenarna.

@oliv: Jag blir så nyfiken, hur "sticker" man då? Har själv en Alchymist som jag älskar, skulle gärna prova ha den på fler ställen...
oliv
Lite om rossticklingar: ros stickling

Själv tar jag en bit av en gren med flera noder (där blad växer), tar bort alla blad och sätter i jorden med minst en nod ovan jord och så många som möjligt under jord. Helst i en lerkruka med lucker jord, gärna ut mot kanten (den rotas snabbare). flirting.gif Prova! Lämpligt när man klipper sina rosor, testa och ta sticklingar.
emmalofo
Kul, det måste jag prova!

Hur gör du sen då? Väntar tills den rotat sig och planterar sen om den? När törs man plantera ut den i rabatten?
oliv
Sticklingen har jag i kruka tills den får rötter.

Sedan, beroende på storleken på sticklingen: om det är en lång stickling, då är det lättare att plantera ut direkt i rabatten (jag planterar den djupt, lite ska hamna ovanför jord). En liten stickling torkar ju lätt ut, så den behåller jag i krukan tills den växer till sig. Men jag har även planterat ut små sticklingar, men då får man passa med vattningen ofta.

Får kanske tillägga att jag har krukan utomhus när jag tar sticklingar när som helst på året. När det blir varmare är det viktigt att jorden inte torkar ut.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon