emmalofo
Jag skulle vilja ägna långhelgen som nu kommer åt att plantera växter på torpet - bl.a rosor, alba-rosor och en honungsros.

Problemet är bara att det sedan kommer att dröja någon månad innan nästa gång vi kommer dit. Juni brukar ju vara hyffsat regnig (i Sörmland där mitt torp ligger), men tänk om det blir torka.

Bör jag vänta och plantera i början på semestern istället? Vill ju gärna ge dem lite längre tid att komma igång, plus att det kliar i fingrarna.

Har förresten tänkt göra något jag länge varit sugen på - slå på stort och plantera rosorna tre och tre (alba-rosorna i alla fall, inte honungsrosen, den växer så det räcker) för finare effekt. Men det blir ju dyrare och gör mig ännu mindre riskbenägen...

Vad tror ni ros-experter? Tacksam för råd...
Kajsa
Jag skulle planterat rosorna nu, inte vänta en månad. Gör planteringsjobbet noga med djup och fin jord, stora gropar och vattna noga och något regn blir det säkert.
emmalofo
Tack, Kajsa! thanks.gif

Vad glad man blir när man får precis det svar man hoppats på...!

(Med tanke på hur din trädgård ser ut litar jag helhjärtat på dig!)
emmalofo
En följdfråga: Grävde en rejäl grop (eller ja, maken grävde bravo.gif ), säkert 1.25 meter i både djup och bredd, och blandade upp den befintliga jorden med lite planteringsjord, lite rosjord och lite kogödsel på påse. MEN det var bra styv lerjord, känns som vi stack ner rosorna i ett cementhål med lite "finjord" runt fötterna bara. Har i och för mig att rosor gillar lerjord, men den borde kanske blandas upp ännu mer? Med sand kanske?

Nu är detta mitt ute i skogen, och någon sand fanns inte att tillgå, men om jag gör om jobbet med en till rosenrabatt om några veckor (fick nämligen bara tag på en av de rossorter jag ville ha), ska jag skaffa sand? Tänka på något annat?

Blev förresten lite ledsen över rosutbudet i den lokala handelsträdgården, antar att det speglar att folk bara efterfrågar fula moderna rabattrosor och inte gammeldags skönheter...
Thé
Jag har för mig att barkmull brukar rekommenderas för att jordförbättra lerjord. Kompostjord är säkert ännu bättre, men det har du kanske ingen?
Azur
CITAT (emmalofo @ 21-05-2012, 08:49) *
men den borde kanske blandas upp ännu mer? Med sand kanske?

Mullrikt material, gärna med struktur, är det enda som funkat för mig när jag försökt blanda ut lera.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon